Wicemin. M. Horała: Mamy w Polsce całe formacje polityczne, które zapowiadają, że zatrzymają budowę CPK. To te same, które zawsze szczególnie ciepłe miejsce w swoim sercu miały dla interesu niemieckiego
W obszarze transportu dzięki CPK „wchodzimy do pierwszej ligi” czy zaczynamy „boksować w wadze ciężkiej” (…). Jeżeli przyciągniemy do Polski miliardowe interesy, o których wspominałem, to ktoś je straci – przede wszystkim, choć nie tylko, Niemcy. Mamy w Polsce przecież całe formacje polityczne, partie, które zapowiadają, że zatrzymają budowę CPK. Tak się składa, że to te same, które zawsze szczególnie ciepłe miejsce w swoim sercu miały dla interesu niemieckiego (…). Można mieć ewentualnie pretensje do tych, którzy będąc polskimi politykami, będąc Polakami, próbują „strzelać samobóje do swojej bramki” – próbują szkodzić projektowi, który powinien być i w każdym poważnym kraju byłby realizowany ponad podziałami – akcentował Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, w piątkowych „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja.
W czwartek w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca prace nad budową Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Na jakim etapie jest #CPK?
Spółka wykupiła ponad 1000 ha, trwają odwierty geologiczne, rozbiórki i przeprowadzki. Jest master plan, decyzja środowiskowa, Plan Generalny, promesa z ULC i wiele więcej!
Oto najważniejsze wydarzenia dotyczące CPK ⬇️⬇️⬇️https://t.co/GisangspIT pic.twitter.com/ae5Wa7KEJ7
— Centralny Port Komunikacyjny (@CPK_PL) September 29, 2023
Wziął w niej udział prezydent Andrzej Duda. Jego zdaniem inwestycja ta to „sieć Kolei Dużych Prędkości, która jeszcze bardziej zintegruje kraje Trójmorza”.
Prezydent RP Andrzej Duda o #CPK:
Czy potrzebujemy CPK? Tak!⁰Czy to opłacalna inwestycja? Tak!⁰Czy warto wydać na to pieniądze? Tak!⁰Czy będą chcieli to zablokować? Tak!⁰Czy posuną się do wszystkiego, by to zablokować? Tak!⁰Czy musimy tego pilnować? Tak! Warto.@prezydentpl pic.twitter.com/9V3QBE7s2Q— Centralny Port Komunikacyjny (@CPK_PL) September 28, 2023
– W tym roku rozpoczęliśmy bardzo ważny etap procesu inwestycyjnego, czyli budowę – prace budowlane (…). To nastraja bardzo optymistycznie, ponieważ harmonogram jest niezwykle ambitny. To jest takie tempo, jak budowano na przykład lotnisko w Stambule albo lotniska chińskie w ramach przepisów unijnych stawiających ogromne wymogi biurokratycznej pracy z inwestorem, które trwają całe lata. Raczej tak szybko się nie buduje, a nam – jak do tej pory – się udaje, choć przed nami jeszcze wiele ryzyka i zakrętów na tej drodze – zauważył Marcin Horała.
Uruchomienie pierwszego etapu lotniska CPK, czyli dwóch dróg startowych i infrastruktury o przepustowości do 40 milionów pasażerów, planowane jest na 2028 rok.
– Często byłem pytany o to, „kiedy pierwsza łopata CPK”. Tymczasem już nie jedna łopata, lecz wiele łopat, zostało wbitych, a prace przy #CPK trwają. Dzieje się to od wielu miesięcy, konsekwentnie, codziennie i nie w błysku fleszy – podkreślił podczas wystąpienia @mhorala. pic.twitter.com/ZvbUxLMmPh
— Centralny Port Komunikacyjny (@CPK_PL) September 28, 2023
– Harmonogram CPK przewiduje (…) 10 lat. Lotnisko Berlin-Brandenburg to było plus-minus 25 lat. Już teraz jesteśmy dużo do przodu w stosunku do berlińskiego harmonogramu i oby tak dalej – oby to się udało. Gdyby zdarzył się rok czy dwa opóźnienia, czego oczywiście nigdy nie można wykluczyć – na każdej budowie zdarzają się różne niespodzianki – to i tak będzie ponad dwa razy szybciej niż lotnisko Berlin-Brandenburg – przekonywał wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Zdaniem wicemin. Marcina Horały „ten projekt poprawi życie Polaków i będzie opłacalny dla gospodarki”.
– Największy polski port lotniczy – port lotniczy Chopina – to jest czwarta dziesiątka lotnisk w Europie (…). To jest zdecydowanie za mało. Całe segmenty polskiego rynku lotniczego, np. podróże międzykontynentalne, są obsługiwane przez lotniska poza Polską. Jeżeli chodzi o rynek cargo, czyli rynek towarów transportowanych drogą lotniczą, to ponad 80 proc. z tych towarów na potrzeby polskiej gospodarki jest przeładowywane przez lotniska leżące poza Polską, w większości w Niemczech. Z polskiego rynku to tam są kreowane miejsca pracy, wpływy z podatków, miliardowy biznes. Musimy po prostu przenieść się do Polski, to znaczy, żebyśmy my czerpali korzyści z naszego rynku, aby to u nas były miejsca pracy i polskie firmy mogły robić biznes. Właśnie taką rolę spełni Centralny Port Komunikacyjny – tłumaczył pełnomocnik rządu ds. CPK.
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej zaznaczył, że w Polsce są politycy, którzy sprzeciwiają się budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, próbując „strzelać samobóje do swojej bramki”.
Na konferencji #CPK wiceminister @mhorala podkreślił, że "wbrew niektórym krytycznym opiniom, przeszliśmy od słów do czynów".
– Z fazy planowania do projektowania i realizacji. Ten projekt poprawi życie Polaków i będzie opłacalny dla gospodarki – mówił.https://t.co/X9P6vYbLAS pic.twitter.com/7abZzkCRqO
— Centralny Port Komunikacyjny (@CPK_PL) September 29, 2023
– W obszarze transportu dzięki CPK „wchodzimy do pierwszej ligi” czy zaczynamy „boksować w wadze ciężkiej”. Tam już nie ma litości. Tam jest twarda gra interesów. Jeżeli przyciągniemy do Polski miliardowe interesy, o których wspominałem, to ktoś je straci – przede wszystkim, choć nie tylko, Niemcy. Przeciąganie liny cały czas będzie trwało. Mamy w Polsce przecież całe formacje polityczne, partie, które zapowiadają, że zatrzymają budowę CPK. Tak się składa, że to te same, które zawsze szczególnie ciepłe miejsce w swoim sercu miały dla interesu niemieckiego (…). Można mieć ewentualnie pretensje do tych, którzy będąc polskimi politykami, będąc Polakami, próbują „strzelać samobóje do swojej bramki” – próbują szkodzić projektowi, który powinien być i w każdym poważnym kraju byłby realizowany ponad podziałami – akcentował gość Radia Maryja.
Całą rozmowę z wiceminister Marcinem Horałą w „Aktualnościach dnia” można odsłuchać [tutaj].
radiomaryja.pl