fot. freepik.com

Akademickie Kluby Obywatelskie wzywają min. edukacji do zaniechania szkodliwych zmian w podstawach programowych

Akademickie Kluby Obywatelskie wskazują, że zakres zmian przedstawiony w ramach tzw. prekonsultacji sprawia wrażenie, jakby aktualne kierownictwo Ministerstwa Edukacji Narodowej zmierzało do ograniczenia możliwości kształcenia się młodych pokoleń Polaków. W zmianach widać pewien „klucz”, polegający m.in. na usuwaniu treści przypominających o heroicznych kartach polskiej historii.

Innym wspólnym mianownikiem zmian – jak wskazano – jest pomijanie kulturotwórczej roli chrześcijaństwa w dziejach Europy i Polski. Spektakularnym przykładem jest pomniejszanie roli św. Jana Pawła II. [czytaj więcej]

Prof. Stanisław Mikołajczak, przewodniczący Akademickiego Klubu Obywatelskiego w Poznaniu,  zwraca uwagę, że problem jest bardzo poważny.

Chodzi o to, żeby uderzyć w podstawy wykształcenia młodego pokolenia i to pokolenie formatować dla człowieka (pozbawionego świata wartości, pozbawionego wiedzy), którym można łatwo sterować. Myślę, że to jest główny cel, który przyświeca tym zmianom i na to absolutnie nie może być zgody, zwłaszcza gdy się patrzy na to, że te zmiany są bardzo szerokie i kompleksowe i ograniczające możliwości poznawcze młodego pokolenia –  wyjaśnia prof. Stanisław Mikołajczak.

Ministerstwo Edukacji Narodowej zaprezentowało nowe wersje podstaw nauczania dla wybranych przedmiotów. Jedną z propozycji jest okrojenie listy lektur.

Resort chce także, żeby w klasach 1-3 nauczyciele nie mogli zadawać prac domowych konkretnego rodzaju. W klasach 4-8 prace domowe mają być tylko dla chętnych i bez oceniania.

RIRM

drukuj