Kolejarze: wagony w tragicznym stanie
Zaniepokojenie katastrofalnym stanem wagonów PKP Intercity oraz brakiem odpowiedniej kontroli wyrazili w liście do UTK kolejarze z Zakładu Północnego w Gdyni. [czytaj]
W liście pracownicy gdyńskiego zakładu oświadczyli, że wielokrotnie informowali swoich przełożonych o niedoborze pracowników przy obsłudze technicznej wagonów. Pracodawca mimo to nie podjął żadnych działań.
Konsekwencją jest pobieżne sprawdzenie lub nie wykonanie części zadań w ramach przeglądu – napisali gdyńscy kolejarze. Łamane są wszelkie standardy i przepisy. Kolejarze zaznaczają, że muszą poświadczyć nieprawdę o kierowanych do ruchu sprawnych i bezpiecznych wagonach. Przywołują wydarzenia, gdy wagony PKP Intercity przygotowane przez gdyński zakład, ulegały awarii w trasie przez samoistne wyłączenie wagonu lub trzykrotne wykolejenie.
Pracownicy Zakładu w Gdyni zwracają uwagę, że gdyby nie odpowiedzialna postawa drużyn konduktorskich, mogłoby dojść do tragedii. Gdyńscy kolejarze są oburzeni faktem, że mimo takich zaniedbań, spółka PKP Intercity otrzymała w 2010 roku „Certyfikat Bezpieczeństwa” przyznany przez Urząd Transportu Kolejowego.
– Uważam, że kolejarze z północnego zakładu mają rację, przecież jeżdżą wagony czterdziestoletnie. Jeśli jest zagrożony stan bezpieczeństwa to bardzo dobrze robią, że to sygnalizują, ale taka sytuacja jest w całej Polsce – mówi Stanisław Kogut, senator, wieloletni pracownik kolei.
Senator pyta się „czy chcemy następnych Szczekocin?” Senator zaznacza, że nie można dopuścić do sytuacji w której zagrożone jest bezpieczeństwo pasażerów.
– Jeszcze dzisiaj zadzwonię do UTK, do ministra Dyla i powiem mu, żeby jak najszybciej zajął się tym problemem i apeluje do pracowników, aby jak najszybciej zgłaszali takie praktyki na policję i do prokuratury – dodał senator Stanisław Kogut.
PKP Intercity odpiera zarzuty. Biuro Komunikacji i PR PKP oświadczyło, że spółka jest poddawana restrykcyjnym kontrolom w zakresie bezpieczeństwem ruchu kolejowego. Jak dodano raport pokontrolny UTK stwierdził, że jednostka PKP Intercity jest przygotowana do realizacji założonych w firmie procedur. PKP Intercity sukcesywnie zwiększa też nakłady na naprawy taboru.
RIRM/Kurier kolejowy