fot. pkp.pl

Związkowcy chcą kontroli prywatyzacji PKP Cargo

Związkowcy w specjalnym liście zwrócili się do premiera Donalda Tuska o kontrolę procesu prywatyzacji PKP Cargo. Kolejarze liczą na szybką reakcję.  

„(…) może Pan uratować Skarb Państwa przed ogromnymi szkodami finansowymi, jakie wynikną z półdarmowej i prowadzonej w sposób nieprzejrzysty prywatyzacji przewoźnika” – czytamy w dokumencie.

Leszek Miętek, przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych podkreśla, że niepokój budzi przede wszystkim kwestia wynikająca z orzeczenia ETS, który nakazał rządowi zmniejszenie kosztów dostępu do infrastruktury dla przewoźników a zwiększenie dotacji państwa do infrastruktury kolejowej.

Pomimo, że rząd Donalda Tuska nie wydał jeszcze rozporządzenia, zarząd PKL już obniżył o 25 proc. stawki dostępu do sieci. To rzutuje jednocześnie na wartość PKP Cargo.

– Również wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości daje podstawy do roszczeń z tytułu nadpłaconych stawek dostępu do infrastruktury przez przewoźników za trzy lata wstecz. My szacujemy, że spółka PKP Cargo w związku z tym mogłaby osiągnąć i mieć roszczenia w wysokości nawet do 2 mld zł. Tymczasem właściciel PKP S.A. postanowił, iż ze spółki Cargo zostanie wyłączona spółka Windykacja, która będzie dochodziła tych roszczeń. Spółka Windykacja ma być własnością spółki PKS S.A. PKP Cargo bez tej spółki ma być prywatyzowane; będzie to ewidentne działanie na niekorzyść spółki Cargo w przyszłości, z uwagi na to, że cała konkurencja – również niemieckie firmy, które funkcjonują na polskim rynku – będą te roszczenia do Skarbu Państwa zgłaszali – podkreśla Leszek Miętek.

Związkowcy rozważali także wystąpienia o nadzór do CBA i prokuratury. W ich ocenie prywatyzacja tak dużej firmy jak PKP Cargo powinna być prowadzona bezpośrednio przez ministrów transportu i skarbu.

– W naszym przekonaniu służby nie zwracają należytej uwagi na zgłoszenia, które kierowane są przez Związek Zawodowy. Mamy tutaj chociażby przykład Kolei Śląskich czy przetargów w spółkach samorządowych na niekorzyść przewozów regionalnych. Tego typu doniesienia do prokuratury, rozmowy z CBA były prowadzone do dzisiaj – nie ma żadnych efektów. Wobec powyższego uznaliśmy, że najwłaściwszym będzie skierowanie tego do pana premiera, bo jednak ministrowie transportu i skarbu powinny mieć pieczę nad takimi procesami – zaznacza Leszek Mietęk.

Kancelaria premiera potwierdziła, iż list od związkowców wpłynął; ma się do niego odnieść w najbliższym czasie. Debiut PKP Cargo na GPW zaplanowany jest na czwarty kwartał br.

PKP Cargo to największy polski kolejowy przewoźnik towarowy i drugi po Deutsche Bahn w UE. W 2012 r. skonsolidowany zysk netto spółki wyniósł 267 mln zł. Obecnie 100 proc. akcji PKP Cargo należy do PKP S.A. Na warszawskiej giełdzie ma być sprzedanych między 25 proc. a 50 proc. akcji przewoźnika minus jedna akcja.

List otwarty do Prezesa Rady Ministrów dot. prywatyzacji PKP Cargo [CZYTAJ]

RIRM

drukuj