fot. PAP

Koniec sporu między PKP Cargo a związkowcami

Władze PKP Cargo i związki zawodowe podpisały ostateczne porozumienie, kończąc tym samym spór zbiorowy w spółce.

Oznacza to, że pracownicy PKP uzyskali pakt gwarancji pracowniczych, który zapewnia im m.in.: czteroletnie zatrudnienie. Z kolei ci, którzy przepracowali trzydzieści lat, dostali gwarancję dziesięciu lat zatrudnienia.

Ponadto każdy z pracowników otrzyma premię pracowniczą w postaci ekwiwalentu pieniężnego – akcentuje Leszek Miętek, przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych.

– Najstarsi – po 30. latach pracy, mają dziesięcioletni okres gwarancji zatrudnienia; nie dłużej, niż do uzyskania prawa do emerytury. Ten pakt gwarancji pracowniczych dotyczy również pracowników PKP Cargo, całej grupy PKP. Otrzymają oni premię prywatyzacyjną w postaci akcji, w wysokości zależnej od stażu pracy. Będzie to ekwiwalent pieniężny, który zostanie zamieniony na akcje w ocenie pierwszego notowania. Pracownicy utrzymali również prawo do reprezentowania spółki w organach statutowych – powiedział Leszek Miętek.

Przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych dodaje również, że wciąż jednak jest otwarta kwestia wzrostu wynagrodzenia.

– Spotkaliśmy się po uzyskaniu zgód naszych organów statutowych, związkowych i korporacyjnych leżących po stronie pracodawców. Podpisaliśmy – już ostatecznie – pakt gwarancji pracowniczych na okoliczność upublicznienia akcji. Przypomnę, że ten pakt jest pewnym kompromisem, który w naszym przekonaniu zabezpiecza bezpieczeństwo socjalne, gwarancje zatrudnienia, stabilizację układu zbiorowego pracowników na okres po upublicznieniu akcji. Spór zbiorowy w tym obszarze się zamknął, natomiast cały czas otwarta jest kwestia wzrostu wynagrodzenia. W tej sprawie do rozmów wrócimy po nowym roku, a w bieżącym – pracownicy uzyskają jednorazową premię – dodał Leszek Miętek.

Podpisanie porozumienia otwiera  drogę do debiutu PKP Cargo na warszawskiej giełdzie. Planowane jest to na IV kwartał bieżącego roku.

RIRM

drukuj