fot. twitter.com

Prezydent odwiedził Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu

Prezydent Andrzej Duda odwiedził w piątek Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu, gdzie spotkał się z pracownikami i zarządem spółki – poinformowało Biuro Bezpieczeństwa Narodowego.

Należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej WZM specjalizują się w naprawach i modernizacji ciężkich pojazdów dla wojska, zajmują się m.in. serwisem czołgów Leopard 2A5.

„Właśnie odbyłem ciekawą wizytę w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych SA w Poznaniu. W zmodernizowanych, nowoczesnych halach trwa naprawa i modernizacja pojazdów bojowych – czołgów Leopard i transporterów. Profesjonalizm Załogi robi wrażenie” – napisał prezydent na Twitterze.


Jak podało BBN, prezes WZM Elżbieta Wawrzynkiewicz zapoznała prezydenta ze specyfiką działalności spółki, jej wynikami i osiągnięciami. Przedstawiła także możliwości rozwoju zakładu i plany na przyszłość.

Prezydent spotkał się z załogą, zwiedził teren zakładu, m.in. halę montażową pojazdów bojowych, halę centrum zespołów napędowych oraz Centrum Serwisowo-Logistyczne Leopard 2, które zainaugurowało działalność w czerwcu br. Zadaniem CSL jest utrzymanie sprawności technicznej czołgów Leopard 2A5.

Podczas wizyty prezydentowi towarzyszyli minister obrony Mariusz Błaszczak, szef BBN Paweł Soloch oraz sekretarz stanu w prezydenckiej kancelarii Andrzej Dera. Obecni byli też m.in. przewodniczący sejmowej komisji obrony Michał Jach (PiS), wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffman oraz wiceprezes PGZ Sebastian Chwałek.

WZM w Poznaniu uczestniczą w projektach modernizacji parku maszynowego Sił Zbrojnych RP. Spółka – wspólnie z Zakładami Mechanicznymi Bumar-Łabędy – wchodzi w skład konsorcjum PGZ prowadzącego negocjacje w sprawie modyfikacji czołgów T-72.

Oferta poznańskich zakładów obejmuje m.in. propozycję modernizacji czołgu Leopard 2A5 wspólnie z innymi spółkami PGZ – PCO oraz ZM Tarnów S.A., projekt modernizacji bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1D i BWR-1S. Zakłady pracują również nad wariantami modernizacji wozów BWP-1 na rynek krajowy, jak i dla zagranicznych użytkowników tych pojazdów.

PGZ opracowuje kompleksowy system wsparcia logistycznego, obejmujący serwis i modernizację czołgów znajdujących się na wyposażeniu polskiej armii. System ma być oparty na działalności spółek mających doświadczenie w pracach nad ciężkim sprzętem , jak WZM, Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy, warszawskie PCO, Zakłady Mechaniczny Tarnów S.A. czy Ośrodek Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych Obrum.

WZM działają od 1945 r, a głównym celem ich działalności są prace rozwojowe, produkcja, serwisowanie, obsługa, modernizacja, modyfikacja, remonty i naprawy sprzętu wojskowego, wraz ze wsparciem logistycznym przez cały okres użytkowania sprzętu, na potrzeby polskiego wojska.

Od ponad 35 lat zakłady specjalizują się w obsłudze ciężkich gąsienicowych i kołowych pojazdów wojskowych: czołgów, bojowych wozów piechoty, kołowych transporterów opancerzonych, wozów artyleryjskich, wozów zabezpieczenia technicznego, a także w obsłudze silników i modułów napędowych lądowych pojazdów wojskowych.

Spółka zatrudnia ponad 300 pracowników, w tym 60 inżynierów. Przychody spółki ze sprzedaży produktów wojskowych wyniosły w ub. r. 121 mln zł. W 2017 r. było to 91 mln, w 2016 – 88 mln, 2015 – 50, 2014 – 43,7 mln zł.

PAP/RIRM

drukuj