fot. pixabay.com

Niepewna przyszłość budowy CPK

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego może mieć kluczowy wymiar dla polskiej gospodarki i dla naszego bezpieczeństwa. Tymczasem projekt wisi na włosku. Opozycja, która w przyszłym Sejmie będzie miała większość, nie wyklucza rezygnacji z projektu.

W ubiegłym roku wszystkie polskie lotniska obsłużyły łącznie 41 mln pasażerów. Szacuje się, że do 2035 roku ruch pasażerski w Polsce wzrośnie do 85 mln osób. Ponad połowę przyszłych klientów ma obsłużyć Centralny Port Komunikacyjny. Aby sprostać oczekiwaniom rozwijającego się rynku lotniczego budowa CPK to priorytet – podkreślił pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Marcin Horała.

– CPK to projekt, cały program, który odpowiada na pytanie: Czego jeszcze w polskiej infrastrukturze brakuje? – mówił Marcin Horała.

Budowa CPK przyczyni się też do rozwoju ruchu cargo. Obecnie Polska odpowiada za 1 proc. ruchu towarowego w UE, a 62 proc. cargo lotniczego regionu ląduje głównie w Niemczech i tam jest opodatkowywane. Obecnie, jeśli Polak kupi coś za granicą i przewiezie to drogą lotniczą, to zysk z podatków trafia najczęściej do Niemiec. Centralny Port Lotniczy może to zmienić – zaznaczył ekonomista, dr Krystian Mieszkała.

– Polska zatem będzie mogła zarabiać na obsłudze ruchu międzynarodowego nie tylko polskiego, ponieważ należy pamiętać, że Polska leży w bardzo dogodnym geograficznie miejscu – wskazał ekonomista.

Obecnie pod budowę przyszłego lotniska kupiono tysiąc hektarów gruntów. Toczą się także prace geologiczne, porządkowe i przygotowywanie zapleczy głównej budowy. Jednak prace mogą stanąć w miejscu z uwagi na zmianę władzy. Dotychczasowa opozycja przed wyborami mocno uderzała w Centralny Port Komunikacyjny. Ze strony polityków Koalicji Obywatelskiej padały hasła o gigantomanii i niepotrzebnych wydatkach. Sekretarz generalny PO, poseł Marcin Kierwiński, podtrzymuje te słowa.

– Na pewno ten projekt teraz musi być wstrzymany – zaznaczył Marcin Kierwiński.

Z kolei w kampanii wyborczej Trzecia Droga ogłosiła rezygnację z inwestycji na rzecz przekierowania środków na usprawnienie komunikacji w powiatach.

– Uważaliśmy, że CPK w takiej formie i formule nie musi powstawać – mówił Stefan Krajewski z Trzeciej Drogi.

Poseł Lewicy, Krzysztof Gawkowski, zaznaczył, że wszystko zależy od przeprowadzenia audytu, gdyż jego zdaniem w spółce CPK wiele transakcji jest objętych klauzulą poufności.

– Dopóki nie zobaczę dokumentów nie będzie ostatecznej decyzji – mówił poseł Lewicy.

W ciągu pierwszych 32 latach działalności Centralny Port Komunikacyjny ma przynieść blisko 200 mld zł zysku. Dodatkowe dochody z cła i VAT-u miałyby przyczynić się do tego, że budowa lotniska zwróci się budżetowi państwa po 12 latach. Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała obawia się, że nowy rząd na czele z Donaldem Tuskiem wycofa się z projektu.

– Jak ktoś chce zaszkodzić polskiemu interesowi narodowemu, to jest to jak najbardziej wykonalne. Mam nadzieję, że resztki jakiegoś instynktu propolskiego, propaństwowego w opozycji zwyciężą i ten projekt będzie kontynuowany – podkreślił Marcin Horała.

Powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego oprócz wymiaru usługowego i gospodarczego może mieć też wymiar wojskowy. NATO potrzebuje dużego lotniska w Europie Środkowo-Wschodniej do zapewnienia dostaw wschodniej flance już teraz i na wypadek konfliktu – wskazał ekspert ds. lotnictwa, Andrzej Wardziak.

– Mając do dyspozycji dwa pasy o długości prawie 4 km mogą na tym CPK lądować bardzo duże samoloty z żołnierzami i uzbrojeniem. Inne lotniska nie będą w stanie tego przejąć – zaznaczył.

Nowy port miałby obsłużyć pierwszych pasażerów już w 2028 roku.  Razem z portem lotniczym budowane są koleje dużych prędkości, m.in. na odcinku Warszawa–Łódź–Wrocław.

TV Trwam News

drukuj
Tagi: ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl