fot. twitter.com

Wiceszef MEN dobrze ocenia polską szkołę na Litwie

Polska szkoła na Litwie zapewnia uczniom karierę zawodową – ocenił wiceminister edukacji narodowej Maciej Kopeć, który gościł w Wilnie z dwudniową roboczą wizytą i odwiedził w piątek dwie szkoły z polskim językiem nauczania.

Wiceminister Kopeć odwiedził dwie polskie szkoły: Gimnazjum im. Konstantego Parczewskiego w Niemenczynie oraz Gimnazjum im. Szymona Konarskiego w Wilnie.

„Te placówki, które oglądaliśmy, są dobrze zorganizowane, dobrze wyposażone, zwłaszcza tu, w Wilnie, widzieliśmy ogromny entuzjazm nauczycieli” – ocenił wiceminister.

„Te przykłady pokazują, że polskie szkoły nie tylko mogą odgrywać rolę utrzymywania tożsamości narodowej, ale też są elementem budowania nowoczesnej szkoły, która zapewnia uczniom zwyczajnie karierę zawodową” – powiedział dziennikarzom Kopeć.

Podkreślił, że prawo do nauki w języku ojczystym „wynika z pewnych europejskich standardów i rodzice i uczniowie mają prawo do takiej edukacji”.

Wizyty w szkołach zakończyły dwudniową roboczą wizytę wiceszefa MEN w Wilnie, podczas której były omawiane kwestie oświaty polskiej mniejszości narodowej na Litwie w świetle deklaracji podpisanej w listopadzie 2019 roku w Warszawie przez ministrów edukacji Polski i Litwy.

Zgodnie z deklaracją ma być dokonana m.in. analiza możliwych sposobów organizacji egzaminu maturalnego z języka polskiego jako ojczystego na poziomie państwowym na Litwie i zaliczenia wyniku egzaminu przy wstępowaniu na uczelnie. Wzmacniana ma być także współpraca polskich i litewskich instytucji odpowiedzialnych za organizację egzaminów państwowych. Strona litewska zobowiązała się również zapewnić podręczniki w języku ojczystym dla uczniów szkół z polskim językiem nauczania. W ramach współpracy odpowiednich instytucji Litwy i Polski organizowane będą szkolenia dla nauczycieli.

Maciej Kopeć wskazał, że „wypełnianie deklaracji powinno zmienić sytuację polskich szkół w Republice Litewskiej”. Podkreślił, że strona litewska jest zainteresowana jak najszybszym zakończeniem procesu przygotowywania harmonogramu realizacji deklaracji.

Taki harmonogram mają zatwierdzić w marcu szefowie resortów edukacji obu krajów. Spotkanie ministrów poprzedzą rozmowy obu stron na temat oświaty mniejszości litewskiej w Polsce.

PAP

drukuj