Unia Europejska dąży do ujednolicenia edukacji szkolnej w krajach członkowskich
Członkowie prezydenckiej Rady do spraw Rodziny, Edukacji i Wychowania przestrzegają przed rewolucją w szkołach. Wskazują, że obecne propozycje rządu dotyczące nowej podstawy programowej mogą iść w parze z planem wdrożenia Europejskiego Obszaru Edukacji.
Szef prezydenckiej Rady do spraw Rodziny, Edukacji i Wychowania, prof. Andrzej Waśko, zauważa, że Europejski Obszar Edukacji wpisuje się w propozycję, w której po zmianach traktatów edukacja stałaby się jedną ze wspólnych polityk unijnych. Obecnie – jak przypomina – jest to wyłączna kompetencja krajów członkowskich.
Doradca prezydenta wskazuje przy tym na obecne zamiany w polskim szkolnictwie.
– Cała opinia publiczna jest poruszona informacjami o projektach ograniczenia zadawania zadań domowych albo ograniczenia ocen w szkołach. Tego typu pomysły pojawiają się w ramach projektu edukacji włączającej, o której już trochę w Polsce wiemy. Należy ona do trzonu Europejskiego Obszaru Edukacji – zwraca uwagę prof. Andrzej Waśko.
Ekspert ocenia też, że data wdrożenia Europejskiej Obszaru Edukacji zbiega się z planami minister edukacji, Barbary Nowackiej, która zapowiedziała wprowadzenie całościowej, nowej podstawy programowej we wrześniu 2026 roku.
– To są przesłanki, które pozwalają stwierdzić, że mamy do czynienia z rodzajem pilotażu przed wielką reformą (koincydencja dat 2025-2026 jest znacząca) i zapowiedziała, że to, z czym się spotykamy w postaci propozycji zmian w podstawie programowej, to tylko kosmetyczna korekta. Prawdziwa wielka korekta nastąpi w 2026 roku – mówi szef prezydenckiej Rady do spraw Rodziny, Edukacji i Wychowania.
Prof. A. Nowak reaguje na „uszczuplenie” podstawy programowej historii: Istotą całości zmian jest wykreślenie pamięci o niepodległości Polski https://t.co/nPfxPYXKsI
— Radio Maryja (@RadioMaryja) February 22, 2024
Według zapewnień instytucji unijnych celem Europejskiego Obszaru Edukacji jest „poprawienie dostępu do wysokiej jakości edukacji i szkoleń oraz zwiększenie mobilności między systemami edukacji w różnych krajach”. Pomysł utworzenia tego projektu został po raz pierwszy zatwierdzony przez unijnych przywódców na szczycie społecznym w 2017 r. W ub. roku Rada UE przyjęła rezolucję „Europejski obszar edukacji: perspektywa na rok 2025 i dalsze lata”.
RIRM