fot. pixabay.com

Polski pilotażowy program „Dobrze widzieć” z uznaniem międzynarodowym

Pilotażowy program badania krótkowzroczności wśród polskich uczniów został doceniony zagranicą. Ministerstwo Edukacji i Nauki już zapowiedziało jego kontynuację i rozszerzenie.

Pandemia koronawirusa bardzo mocno odbiła się na zdrowiu wielu z nas. Zdalne nauczanie, mniej ruchu, dłuższe siedzenie przy komputerze zbiera już swoje negatywne żniwo wśród dzieci. Zmiana trybu życia wywołana pandemicznymi obostrzeniami to m.in. wzrost problemów z nadwagą i wadami wzroku. W walce z krótkowzrocznością ma pomóc program „Dobrze widzieć”. Badaniem wstępnym zostali objęci uczniowie z województwa lubelskiego.

– Pomagamy dzieciom, walczymy z wadami refrakcji, ale również z niedowidzeniem, z chorobą zezową. Metodami, które już zostały stworzone i wprowadzone, jesteśmy w stanie przede wszystkim wykazać szereg wad wzroku – mówił kierownik Katedry i Kliniki Ogólnej i Dziecięcej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, prof. Robert Rejdak.

Program został już doceniony zagranicą.

– W Norymberdze projekt „Dobrze widzieć” został nagrodzony i wyróżniony specjalną nagrodą przez Towarzystwo Chirurgów Okulistów z Niemiec – powiedział prof. Robert Rejdak.

Z metod i doświadczeń polskich okulistów chcą korzystać inne kraje, bo pogłębianie się wad wzroku po pandemii dotyka również dzieci w innych krajach w Europie. To bardzo poważne wyzwanie dla współczesnej okulistyki – podkreślił dr Ioannis Mallias, okulista z Grecji.

– Badania pokazują, że zaburzenia refrakcyjne u dzieci w czasie pandemii podwoiły się. Program „Dobrze widzieć” wśród dzieci powinien być kontynuowany, ponieważ jest to bardzo ważne, aby przebadać całą populację. Wczesna diagnoza pozwala zapobiegać pogarszaniu się wad wzroku – zaakcentował dr Ioannis Mallias.

To dlatego minister edukacji i nauki, dr hab. Przemysław Czarnek, chce, aby program objął całą Polskę.

– Chcemy zachęcić do rozszerzenia go na całą Polskę, dlatego że przesiewowe badanie wzroku jest niezwykle ważne z punktu widzenia przyszłości dzieci i młodzieży, zwłaszcza dzieci z przedziału 7-10 lat – podsumował dr hab. Przemysław Czarnek.

Zbagatelizowanie tego problemu może spowodować nieodwracalne skutki w przyszłości. Wsparciem dla uczniów po pandemii są także takie programy jak „WF z AWF – Aktywny powrót uczniów do szkoły”. Jego cel to przywrócenie i podniesienie poziomu sprawności fizycznej uczniów po długim czasie nauki zdalnej. Ważny jest także program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego oraz pomoc w uzupełnieniu wiedzy w postaci dodatkowych zajęć wspomagających.

TV Trwam News

drukuj
Tagi: , ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl