By © Mateusz War. / Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3993800

Wiceminister infrastruktury: W Polskim Ładzie zaplanowano duże inwestycje portowe

Rozbudowa wodnego toru podejściowego do Świnoujścia, budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w tym porcie, czy możliwość przedłużenia szerokiego toru do portów Trójmiasta, to jedne z największych inwestycji portowych, które są zaplanowane w Polskim Ładzie – poinformował wiceminister infrastruktury, Grzegorz Witkowski.

„W Polskim Ładzie wskazano budowę toru podejściowego do Świnoujścia od strony Cieśnin Duńskich o głębokości do 17,5 metra, czyli takiej, jakie jest maksymalne zanurzenie statków przepływających przez te cieśniny” – powiedział Grzegorz Witkowski.

Dodał, że tor podejściowy będzie poprzedzał budowę Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, który stanie się drugim tego typu obiektem w Polsce po terminalu w Gdańsku.

Grzegorz Witkowski podkreślił, że o wpisanie do Polskiego Ładu budowy toru podejściowego do portu w Świnoujściu od strony północnej było możliwe dzięki osobistemu staraniu europosła Joachima Brudzińskiego.

Wiceminister poinformował, że szacunkowy koszt wykonania pogłębienia toru podejściowego z obecnych 14-15 metrów do 17,5 metra to 4-5 mld złotych. Wyjaśnił, że taka inwestycja jest konieczna, aby do Świnoujścia mogły wpływać coraz większe statki.

Jak wskazał wiceminister Grzegorz Witkowski, Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu przyjmie największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. Umożliwi równoczesną obsługę 2 jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 metrów. Terminal ma zostać zlokalizowany w Porcie Zewnętrznym na wschód od falochronu wschodniego Terminala LNG.

Grzegorz Witkowski wskazał, że kolejną inwestycją zaplanowaną w Polskim Ładzie jest wydłużenie szerokiego toru kolejowego do portów Trójmiasta. Zaznaczył jednocześnie, że ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie po przeprowadzeniu szczegółowych analiz.

„Szeroki tor miałby być wydłużony od terminala w Małaszewiczach” – dodał wiceminister.

„Zarysowanie w Polskim Ładzie takiej wizji to rewolucja” – skomentował i powiedział, że dzięki temu porty Trójmiasta uzyskałyby dostęp do kolejowego szlaku, który zaczyna się we Władywostoku, a kończy w terminalu w Sławkowie.

Wiceminister poinformował, że na nowym szlaku szerokiego toru do Trójmiasta mogłyby powstać terminale multimodalne.

Grzegorz Witkowski stwierdził, że realizacja inwestycji portowych i zwiększenie ich potencjału przeładunkowego może doprowadzić do tego, że coraz mniej ładunków trafiających do Polski droga morska będzie odbieranych w Hamburgu, który obecnie nazywany jest „największym polskim portem”.

Wiceminister przypomniał, że obecnie są prowadzone i planowane inwestycje wartości kilku miliardów złotych w portach w Gdańsku i Gdyni. Wymienił tu takie projekty jak budowa nowego falochronu w Gdańsku, czy budowa portów zewnętrznych zarówno w Gdańsku, jak i w Gdyni.

Podkreślił, że równolegle Beda prowadzone inwestycje, które pozwolą na wyprowadzenie rosnącego ruchu towarów z trójmiejskich portów w głąb kraju. Są to projekty zarówno kolejowe, jak i drogowe. Wymienił tu jedna z takich inwestycji – Trasę Czerwona, która pomoże wyprowadzić towarowy ruch kołowy z Gdyni.

PAP

drukuj