fot. Twitter.com/Br_Nowak

[TYLKO U NAS] B. Nowak: Najpierw zajęłabym się wewnętrznymi, psychicznymi potrzebami młodych ludzi, a dopiero w dalszej kolejności nadrabianiem braków dydaktycznych

Nie ma szans, żebyśmy nadrobili wszelkie zaległości, nie ma co się oszukiwać. Nauka stacjonarna jest zupełnie czymś innym niż nauka zdalna. Myślę, że mądrość osób dorosłych musi być taka, żeby jak najszybciej pewne rzeczy nadrobić. Najpierw zajęłabym się (i o to proszę) wewnętrznymi, psychicznymi potrzebami młodych ludzi, a dopiero w dalszej kolejności nadrabianiem braków dydaktycznych – mówiła Barbara Nowak, małopolska kurator oświaty, w piątkowej audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.

Od poniedziałku 18 stycznia dzieci uczęszczające do klas I-III szkół podstawowych i szkół specjalnych wrócą do nauki stacjonarnej. W szkołach będą mogły odbywać się praktyki zawodowe, konkursy i zajęcia sportowe. [czytaj więcej]

Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało wytyczne dotyczące organizacji nauki w szkołach i placówkach po feriach. [więcej]

Gość Radia Maryja podkreśliła, że szkoły są przygotowane na powrót uczniów po przerwie zimowej do nauki stacjonarnej.

– Szkoły z utęsknieniem czekały cały czas na uczniów i mówię to w zupełnie dosłownym znaczeniu, bo nauczyciele też w ogromnej większości chcą powrotu dzieci do szkół. Zwłaszcza jest to istotne w przypadku najmłodszych dzieci, bo wiemy, że [zdalna nauka] przy dzieciach, które rozpoczynają dopiero naukę w szkole podstawowej, wymaga dużego zaangażowania rodziców. Podziwiam rodziców, którzy przejęli role nauczycieli. Szkoły są przygotowane i zapraszamy serdecznie uczniów do szkół w pełnym reżimie sanitarnym, który jest wymagany. Nie chciałabym, żeby to brzmiało tak, jak jakiś straszak, bo cały czas zwracam uwagę na to, żeby uczniowie nie odczuwali ostrych zakazów, że jest problem bliskości z koleżanką, z kolegą czy spojrzenie na każdą osobę dorosłą, że to jakiś wróg i zagrożenie. Staramy się przygotować szkoły ze strony zachowań osób dorosłych tak, żeby ciężar odpowiedzialności spoczywał na barkach osób dorosłych, a dzieci, aby jak najmniej odczuwały, że jest to sytuacja nie do końca normalna, żeby czuły się bezpiecznie – powiedziała Barbara Nowak.

Małopolska kurator oświaty radzi dyrektorom i nauczycielom placówek szkolnych, by po powrocie dzieci do szkół bardzo dużo czasu poświęcili na rozmowy z dziećmi oraz zabawy.

– Po to, żeby przede wszystkim dzieci otworzyć w sensie ich przeżyć. Bardzo obawiamy się tego, że dzieci po czasie izolacji, po zbyt długim przesiadywaniu przed ekranem komputera, że będzie występowało wiele różnych problemów natury psychicznej. Bardzo wiele dzieci będzie potrzebowało pomocy specjalistów. (…) Zastanawiamy się jak pomóc uczniom, nauczycielom i rodzicom w powrocie do normalności, co można by było poprawić. Wydaje się, że jest to dobry czas na wyciągniecie wniosków co do tego, jak szkoła ma funkcjonować. Z mojego punktu widzenia trzeba by było dzieci (i to w każdym wieku) odrywać od stałego przesiadywania przed elektronicznymi gadżetami i zachęcać je do wyjścia na zewnątrz po to, żeby poczuć rzeczywistość – zauważyła gość audycji „Aktualności dnia”.     

W każdej szkole będą odbywały się zajęcia świetlicowe. Dyrektorzy wciąż mogą organizować konsultacje dla ósmoklasistów i maturzystów.

Barbara Nowak wskazała, że dzieci muszą mieć opiekę świetlicową i wszystkie zajęcia lekcyjne powinny się odbywać.

– Dyrektorzy, nauczyciele i wszystkie osoby dorosłe muszą postępować zgodnie z rozsądkiem, dbając o bezpieczeństwo dzieci. Nie mogą powodować sytuacji, które są kuriozalne, czy które powodują, że dzieci czują się niebezpiecznie – zaznaczyła małopolska kurator oświaty.    

– Konsultacje dla ósmoklasistów i maturzystów były i mogą dalej funkcjonować. Należy zrobić wszystko, żeby uczniowie mieli bezpośredni kontakt (chociażby w małych grupach czy indywidualnie) z nauczycielem, żeby wszystkie dzieci miały cały czas pomoc, żeby była możliwość odpowiednich reakcji i korygowania, jak dziecko się uczy. Jesteśmy przekonani, że jeżeli powrót do szkół dzieci klas I-III będzie odbywał się w zupełnym spokoju, nie będzie wzrostu zachorowań, to mamy nadzieję, że np. na początku lutego uda się drugi etap powrotu do szkół, czyli klas kolejnych, klas ósmych, klas maturalnych, gdzie jest egzamin. (…) Nie ma szans, żebyśmy nadrobili wszelkie zaległości, nie ma co się oszukiwać. Nauka stacjonarna jest zupełnie czymś innym niż nauka zdalna. Myślę, że mądrość osób dorosłych musi być taka, żeby jak najszybciej pewne rzeczy nadrobić. Najpierw zajęłabym się (i o to proszę) wewnętrznymi, psychicznymi potrzebami młodych ludzi, a dopiero w dalszej kolejności nadrabianiem braków dydaktycznych – podsumowała gość Radia Maryja.

Z pierwszymi wynikami badań przesiewowych nauczycieli można zapoznać się na stronie resortu edukacji i nauki. [zobacz]

MEN uruchomiło [Telefoniczną Infolinię dla Nauczycieli]. Pedagodzy pod nr 48 222 500 144 mogą radzić się, jak obsługiwać narzędzia do pracy zdalnej.

Całą rozmowę z udziałem Barbary Nowak w audycji „Aktualności dnia” można odsłuchać [tutaj].

radiomaryja.pl

drukuj