Spółka CPK uzyskała decyzję środowiskową dla pierwszego odcinka linii Kolei Dużych Prędkości
Spółka Centralny Port Komunikacyjny uzyskała decyzję środowiskową dla pierwszego z dwóch odcinków projektowanej linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią. Chodzi o 26-kilometrową trasę od Warszawy Zachodniej do węzła CPK. Wniosek o wydanie decyzji został złożony we wrześniu ubiegłego roku po przeprowadzeniu badań.
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej i pełnomocnik rządu do spraw CPK, Marcin Horała, powiedział, że inwestycja ma skrócić czas podróży z Warszawy do Łodzi, a także do samego portu lotniczego.
– Połączenie Warszawy z Łodzią w standardzie Kolei Dużych Prędkości pozwoli na dojechanie na CPK w 15 minut z Warszawy Centralnej i poniżej 30 minut z Łodzi Fabrycznej. Będą to zasięgi bardziej charakterystyczne dla komunikacji miejskiej niż dla połączeń międzymiastowych czy pociągów dalekobieżnych. To od razu odpowiedź na jeden z zarzutów pod adresem CPK, że ma być gdzieś daleko, iż warszawiacy będą mieli uciążliwość dalekiego dojazdu na lotnisko. Nic bardziej mylnego. Dojazd liczy się czasem dojazdu, a nie odległością na mapie. Dla wielu dzielnic Warszawy dojazd na CPK może być szybszy niż na Chopina (Lotnisko Chopina w Warszawie – przyp. red.) w godzinach szczytu, kiedy w stolicy są korki – podkreślił Marcin Horała.
– Spółka #CPK uzyskała decyzję środowiskową dla pierwszego z dwóch odcinków projektowanej linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią – przekazał @mhorala.
⁰
W ciągu najbliższych dni zostanie też ogłoszony przetarg na drążenie tunelu dalekobieżnego pod centrum Łodzi. pic.twitter.com/YKo56chts3— Centralny Port Komunikacyjny (@CPK_PL) December 11, 2023
Polityk przekazał też, że jest gotowy przetarg na drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości pod miastem Łodzią. Prace – jak poinformował wiceszef resortu – będą prowadzone metodą głębinową.
CPK to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawa i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 roku.
Jednak politycy z obozu koalicyjnego Donalda Tuska mówią, że ta inwestycja nie będzie kontynuowana.
RIRM