Polskie porty notują wzrosty w przeładunku; realizowane są inwestycje mające poprawić wydolność gospodarki morskiej
Początek roku to dobre wyniki polskich portów. Mimo pandemii notują one wzrosty w przeładunku. Ponadto dalej realizowane są inwestycje, które mają poprawić jakość i wydolność gospodarki morskiej, ale i gospodarki całego kraju.
Inwestycje infrastrukturalne to droga do rozwoju polskiej gospodarki. Jedną z nich jest przekop Mierzei Wiślanej. Inwestycja to nie tylko aspekt transportowy – powiedział ekonomista, dr Michał Tuszyński.
– To również bezpieczeństwo państwa i dostępność do portu morskiego w Elblągu, który jest własnością gminy Elbląg i stanowi dźwignię rozwoju gospodarczego całego woj. warmińsko-mazurskiego – wyjaśnił dr Michał Tuszyński.
To przede wszystkim inwestycja, która ułatwi prace w polskich portach. Wpisuje się ona we wzmacnianie polskiego wybrzeża.
– Wzmocnienie wybrzeża było marzeniem II RP. My kontynuujemy tamto dzieło. Naszym marzeniem jest również silne wybrzeże – wskazał premier Mateusz Morawiecki.
Mimo pandemii koronawirusa inwestycje są dalej realizowane. Gospodarka morska poradziła sobie z kryzysem – podkreślił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
– Dzisiaj możemy powiedzieć, że branża obroniła się w sposób wzorcowy – wskazał wiceminister Marek Gróbarczyk.
Szczególną rolę w tej branży odgrywają porty. Nie dość, że nie notują spadków w przeładunku, to wręcz przeciwnie – notują coraz lepsze wyniki, jak Port w Gdańsku. W styczniu 2021 r. awansował na trzecie miejsce pod względem ilości przeładunków nad Bałtykiem. Przeładowano 4 miliony 600 tysięcy ton towarów, czyli o 8,8 proc. więcej w porównaniu ze styczniem 2020 roku.
„Awans na trzecią pozycję Portu Gdańsk świadczy nie tylko o dużej elastyczności naszego portu, a co za tym idzie naszych operatorów, ale wskazuje także na jego uniwersalny charakter w kontekście innych portów regionu Morza Bałtyckiego. Światowa pandemia miała wpływ na kondycję całej branży morskiej. To był także ważny sprawdzian dla polskich portów, który udało nam się zdać” – poinformowała rzecznik spółki, Anna Drozd.
Podobnie Port w Gdyni.
– Przeładowaliśmy 103 mln ton ładunków we wszystkich portach. Nawet niektóre porty, jak chociażby w Gdyni, zanotowały wzrost – powiedział wiceminister Marek Gróbarczyk
Tak samo zespół portów Szczecin-Świnoujście rozpoczął 2021 rok wzrostem. W relacji styczeń 2021 do stycznia 2020 r. przeładunki wzrosły o prawie 8 procent. Są one zauważalne w prawie wszystkich grupach towarowych. Atutem Świnoujścia jest jego lokalizacja na Bałtyku.
„Lokalizacja ograniczająca koszty zawinięcia statku oceanicznego w porównaniu z portami wschodniego wybrzeża” – mówił Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.
Wybrzeże Zachodnie to ostatnio wiele inwestycji – tor żeglugowy ze Szczecina do Świnoujścia, modernizacja terminalu promowego w Świnoujściu i ostatnio drążenie tunelu łączącego wyspę Uznam i Wolin.
TV Trwam News