Ks. bp Mendyk: rodzice mają niezbywalne prawo decydowania o uczęszczaniu dziecka na lekcje religii

25 lat temu religia powróciła do szkół. Ćwierćwiecze doświadczeń nauczania religii w szkole podsumowano w siedzibie Konferencji Episkopatu Polski. Na Twitterze  ruszyło także nowe konto Konferencji Episkopatu Polski.

Konto na Twitterze możemy znaleźć pod hasłem @EpiskopatNews. Będzie moderowane w 5 językach. Księża biskupi idą w ten sposób za duchem czasu i jak podkreślają chcą być jeszcze bliżej wiernych.

Rodzice mają niezbywalne prawo do decydowania o uczęszczaniu dziecka na lekcje religii – podkreślał ks. bp Marek Mendyk, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.

Żyjemy w ustroju demokratycznym, a zatem rodzice mają niezbywalne prawo decydować o uczęszczaniu, bądź nieuczęszczaniu dziecka na lekcje religii – zaznaczył ks. bp Marek Mendyk.

Nadrzędnym celem katechezy jest doprowadzenie do spotkania z Jezusem jako żywą osobą, a jej głównym zadaniem jest też rozwijanie poznania wiary. Ważną kwestią są także założenia pedagogiczne. Religia w szkole prowadzi do wiedzy o historii i kultury zarówno duchowej, jak i materialnej Europy i świata. W tym kontekście istotny jest także integralny charakter wychowania człowieka, niemożliwy bez nauczania religijnego.

Cel, który nam szczególnie przyświeca obchodząc 25 lat katechezy w szkole – to przede wszystkim zwrócenie uwagi, że nauczanie religii to nie jest tylko uczenie modlitw, to nie jest tylko stawianie wymogów jeżeli chodzi o praktyki religijne, jak nam się często zarzuca, ale oprócz uczenia religijnego, staramy się też wychowywać całego człowieka; czyli ta integralna koncepcja wychowania: wymiar humanistyczny i kulturowy – zaznaczył ks. bp Marek Mendyk.

Nauczanie religii w szkole ma swoje znaczenie społeczno-kulturowe.

Ignorowanie religii nie pozwala na właściwą interpretację własnej przeszłości i tożsamości. To właśnie ignorancja jest źródłem uprzedzeń i nietolerancji, zagrożeniem dla współżycia w pokoju – podkreśla przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego.

Nauczanie religii w szkole w ciągu ostatnich 25 lat w Polsce jest zjawiskiem społecznie stabilnym – zaznacza Sławomir Nowotny z Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego.

– To się wyraża m.in. w tym, że utrzymuje się stały poziom uczestnictwa uczniów w lekcjach religii, on oscyluje w okolicach 90 proc. (…) I równie stabilna sytuacja jest jeśli chodzi o społeczne poparcie nauczania religii w szkole na poziome ponad 80 proc. Tak zwana opinia publiczna, społeczeństwo, obywatele pytani o to wyrażają poparcie – tłumaczy Sławomir Nowotny.

To niezmiernie ważne dane zwłaszcza w obliczu prób wyrugowania przez środowiska liberalno-lewicowe religii ze szkół.

 

TV Trwam News/RIRM

drukuj