[TYLKO U NAS] Dr. M. Szołucha: Działanie UE ws. pakietu mobilności to po prostu nieuczciwa walka z polską konkurencją

Działanie Unii Europejskiej to po prostu nieuczciwa walka z konkurencją, jaką stała się polska branża transportowa dla zachodnich krajów – mówił w rozmowie z TV Trwam dr Marian Szołucha. Ekonomista z Akademii Biznesu i Finansów Vistula odniósł się do działania Parlamentu Europejskiego ws. wprowadzania tzw. pakietu mobilności. 

Polskie firmy transportowe radzą sobie bardzo dobrze na europejskich rynkach, nieprzypadkowo właśnie teraz UE postanowiła wprowadzić tzw. pakiet mobilności – powiedział rozmówca TV Trwam.

To był moment, w którym polskie firmy transportowe – zwykle małe firmy rodzinne – zaczęły przebojem zdobywać sobie drogi zachodniej Europy, aż do momentu, w którym 25 proc. przewozów kołowych, towarowych na drogach UE było realizowane przez polskie firmy – wyjaśnił Marian Szołucha.

Ekonomista wskazał, że działanie Unii Europejskiej to po prostu nieuczciwa walka z konkurencją, jaką stała się polska branża transportowa dla zachodnich krajów.

Byliśmy zdrową konkurencją. Mieliśmy i mamy ciągle jeszcze wiele małych, bardzo efektywnych, dynamicznie rozwijających się przedsiębiorstw, które wypierają z rynku, z dróg takich krajów jak Niemcy czy Francja, tamtejsze firmy i zapewne lobbing tamtejszych firm i organizacji ich zrzeszających, wreszcie polityków niemieckich, bo przecież kluczowe poprawki do pakietu mobilności zostały przygotowane właśnie przez niemieckiego europosła, nie przez przypadek spowodowały, że możemy się w zasadzie w tej branży pożegnać już z ideą wspólnego rynku, ideą wolnej konkurencji, z czymś, co nazywane jest „solidarnością europejską” – ocenił dr Marian Szołucha.

Rozmówca TV Trwam zauważył, że Polsce brakuje siły przebicia w Parlamencie Europejskim, co sprawia, że jej reprezentanci muszą bardzo stanowczo walczyć o polskie interesy.

Polska jako kraj politycznie słabszy została w PE przegłosowana. Większość europosłów przeszła do porządku dziennego nad zasadami, które były fundamentem wspólnot europejskich o wolnym rynku, o swobodnej konkurencji, o solidarności europejskiej […]. Tam, gdzie dochodzi do twardej rywalizacji gospodarek albo ich części, ze wschodniej, zachodniej części UE – zwłaszcza pomiędzy takimi krajami jak Polska i takimi krajami jak Niemcy – interesy tych drugich po prostu biorą górę i wszystkie zasady czy piękne hasła odkładane są na bok. Realizowane są twarde narodowe interesy. Musimy sobie to uświadomić i przede wszystkim nauczyć się walczyć w Brukseli i Strasburgu jeszcze bardziej kategorycznie o realizację naszych interesów, a branża transportowa to jest naprawdę ważny interes dla Polski – mówił dr Marian Szołucha.

Ekonomista z Akademii Finansów i Biznesu Vistula podkreślił również wagę tego rynku dla gospodarki.

To interes, który składa się z kilkuset tysięcy bezpośrednio zatrudnionych w niej osób i kolejnych w firmach okołobranżowych. To jest kilka procent do polskiego PKB, to są miliony do budżetu państwa płynące co roku właśnie z tych przedsiębiorstw. To jest istotny wkład w nasz eksport usług ogółem, to był generalnie nasz hit eksportowy, nasz czempion, na miarę gospodarki europejskiej – zaznaczył dr Marian Szułucha.

Ekonomista dodał, że branża transportowa w Polsce zmaga się z problemami wypierania jej regulacjami Rosji z rynków wschodnich, regulacjami krajowymi oraz obecnymi działaniami UE.

RIRM

drukuj