Polska – nauczanie matematyki „najkrótsze” w Europie
Polska ma najkrótszy program nauczania matematyki w szkołach w Europie. To wynik badania przeprowadzonego przez Eurydice – europejską sieć informacji o edukacji. O sprawie informuje dziennik „Rzeczpospolita”.
Badania dotyczą szkoły podstawowej i gimnazjum. Z analizy wynika, że w ramach edukacji zagwarantowanych jest uczniom tylko 578 godz. zegarowych z matematyki. Dla porównania, w Finlandii, w ramach 9-ciu lat edukacji, matematyka obejmuje 912 godz., w Niemczech w ciągu 10-ciu lat to aż 1243 godziny.
Poseł Lech Sprawka, członek sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, mówi, że za taki stan polskiej edukacji odpowiada rząd PO-PSL.
– Początek pogorszenia kształcenia w zakresie matematyki to 1 września 2009 roku, kiedy rozpoczęła się nieszczęsna i najgorsza zmiana w oświacie od 1989 roku. Szczególnie chodzi o konstrukcję planu nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych – tam jest tragiczna sytuacja. Reforma programowa Platformy Obywatelskiej i PSL–u z 2009 roku zdewastowała kształcenie w zakresie przedmiotów ścisłych. Konieczna jest taka zmiana układu rządzącego, która przy współpracy z prezydentem – nowym prezydentem – da szybką możliwość tej zmiany – podkreślił Lech Sprawka.
W latach 2012-2014 z egzaminu gimnazjalnego w obszarze matematyki średni wynik nie przekroczył połowy możliwych do uzyskania punktów.
Sytuacja jeszcze gorzej wygląda na maturze, gdzie matematyki nie zdaje największa liczba uczniów. W ubiegłym roku na egzaminie dojrzałości nie poradził sobie z nią co czwarty zdający.
Minister edukacji zapowiadała stworzenie programu wspierającego nauczanie matematyki. Do tej pory nie ma żadnych informacji w tej kwestii.
RIRM