fot. Biuro poselskie pos. Marka Gróbarczyka

Wicemin. M. Gróbarczyk o porcie w Elblągu: Zastosujemy rozwiązanie, które pozwoli na rozwój portu. Operatorzy będą mieli szansę pozyskać środki i zmodernizować swoje nabrzeża

Obecnie polskie porty rozwijają się w bardzo szybkim tempie, poszukując nowych terenów. Do tego świetnie służyłby Elbląg. Przygotowaliśmy na tę okoliczność 100 mln złotych. Zastosujemy rozwiązanie, które pozwoli na rozwój portu, ponieważ operatorzy będą mieli szansę pozyskać środki i zmodernizować swoje nabrzeża. Tutaj największym problemem nie jest pogłębienie toru, ale umocnienie nabrzeży tak, żeby po pogłębieniu toru nie zawaliły siępowiedział wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej, w audycji „Aktualności dnia”.

Port w Elblągu to dla Polski ogromna szansa. Jak zauważył Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, wszystko, co czyni obecny prezydent Elbląga, nie wpisuje się w żaden sposób w gospodarność, a przede wszystkim w należyte zarządzanie portem.

Od dawna mówiliśmy, że realizacja zadania związanego z budową drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim wiąże się z inwestycjami, które musi zrealizować polski rząd. Do końca roku chcemy pogłębić rzekę Elbląg oraz Zalew Wiślany. Miesiąc temu oddaliśmy most obrotowy w Nowakowie, który jest niezwykle istotny dla ciągłości żeglugi. Bardzo ważna jest modernizacja portu w Elblągu przez prezydenta miasta. Niestety, tutaj nie ma żadnej chęci na jakąkolwiek współpracę, a przede wszystkim na to, żeby poczuć się właścicielem swojego aktywu, a więc przystąpić do konkretnych działań w tym zakresie – zaznaczył pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.

Obecnie porty polskie biją rekordy, jeżeli chodzi o przeładunki.

Mamy ogromną dynamikę wzrostu przeładunków. Potrzebujemy bardzo dużo nowych terenów przede wszystkim portowych, które będą zabezpieczały cały eksport i import z Polski. Przypomnę, że obecnie 100 proc. transportu gazu, paliwa, ropy naftowej – już nie mówiąc o węglu – realizowane jest przez polskie porty. Obecnie polskie porty rozwijają się w bardzo szybkim tempie, poszukując nowych terenów. Do tego świetnie służyłby Elbląg. Przygotowaliśmy na tę okoliczność 100 mln złotych. Zastosujemy rozwiązanie, które pozwoli na rozwój portu, ponieważ operatorzy będą mieli szansę pozyskać środki i zmodernizować swoje nabrzeża. Tutaj największym problemem nie jest pogłębienie toru, ale umocnienie nabrzeży tak, żeby po pogłębieniu toru nie zawaliły się – zwrócił uwagę gość „Aktualności dnia”.

Port w Elblągu świetnie uzupełniałby porty trójmiejskie, które potrzebują dzisiaj bardzo dużej ilości terenów portowych, które są bardzo drogie – powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Tereny portowe są bardzo drogie, bo kiedy organizowane są wszelkiego rodzaju przetargi na dzierżawę terenu, ustawiają się kolejki. Tereny te są bardzo intratne i potrzebne. Cały czas wzrasta ilość przeładowanego towaru. W zeszłym roku było to 133 mln ton przeładowanych towarów, a w tym roku możemy stwierdzić, że ten rekord powinien zostać przekroczony. To jest ogromna szansa, żeby przyciągnąć nowych klientów i nowe grupy towarowe – podkreślił pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.

Tymczasem Niemcom nie podobają się polskie plany budowy portu w Świnoujściu.

Cały czas musimy się mierzyć z przeciwnościami, które płyną ze strony niemieckiej. Używane są argumenty ekologiczne (…). Tymczasem po stronie niemieckiej został wybudowany terminal gazowy, który powstał bez jakichkolwiek uzgodnień ze stroną polską, nie mówiąc o pozwoleniach środowiskowych. Żadna organizacja niemiecka nie protestowała z tego powodu. Natomiast jeśli chodzi o inwestycje związane z budową terminala kontenerowego, to mamy tu całą paletę tych działań (…). Realizujemy projekt zgodnie z planem. Rozpoczęliśmy postępowania przetargowe w tym zakresie i będziemy je realizować tak, aby Świnoujście zyskało nowy terminal, nową jakość, a przede wszystkim szansę na rozwój w zakresie przeładunku kontenerów i możliwość wpłynięcia do portu największych kontenerowców na świecie – akcentował gość Radia Maryja.

W trakcie audycji wiceminister Marek Gróbarczyk odniósł się także do budowy w polskiej stoczni promów dla polskich operatorów.

Prom stoi na pochylni. Myślę, że za niedługi czas zostanie zwodowany. Cały kadłub jest już gotowy. Trwa jego wyposażanie. To jest pierwszy prom dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Następne będą realizowane dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. To wspólne przedsięwzięcie polskich armatorów, którzy zlecili inwestycje do polskiej stoczni – mówił pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.

Cała rozmowa z wiceministrem Markiem Gróbarczykiem dostępna jest [tutaj].

radiomaryja.pl

drukuj
Tagi: ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl