[TYLKO U NAS] Min. P. Czarnek: Nauka zdalna w okresie drugiej i trzeciej fali koronawirusa przyniosła ogromnie wiele strat i szkód w wiedzy oraz kondycji fizycznej dzieci i młodzieży. Nauka stacjonarna jest konieczna
Nauka zdalna w okresie drugiej i trzeciej fali koronawirusa przyniosła ogromnie wiele strat i szkód w wiedzy oraz kondycji fizycznej dzieci i młodzieży. Parę dni temu był u mnie rektor Akademii Wychowania Fizycznego im. Józefa Piłsudskiego w Warszawie, który przedstawił wyniki badań przeprowadzonych przez AWF-y w Sport Klubach, które wspólnie powołaliśmy. Jest ogromna różnica na niekorzyść, jeśli chodzi o współczynniki BMI, wytrzymałość czy kondycję fizyczną dzieci. 40 proc. dzieci w wieku 7-10 lat przebadanych przez zespół prof. Rejdaka otrzymało skierowanie do kliniki okulistycznej. Kondycja psychiczna po okresie nauki zdalnej także była bardzo kiepska. Nauka stacjonarna jest konieczna – powiedział dr hab. Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki, w sobotniej audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.
Dr hab. Przemysław Czarnek odniósł się do kondycji polskiej edukacji w 2020 roku.
– Biorąc pod uwagę to, co działo się wiosną 2021 roku, uważam, że osiągnęliśmy ogromny sukces. Nauka zdalna w okresie drugiej i trzeciej fali koronawirusa przyniosła ogromnie wiele strat i szkód w wiedzy oraz kondycji fizycznej dzieci i młodzieży. Parę dni temu był u mnie rektor Akademii Wychowania Fizycznego im. Józefa Piłsudskiego w Warszawie, który przedstawił wyniki badań przeprowadzonych przez AWF-y w Sport Klubach, które wspólnie powołaliśmy. Jest ogromna różnica na niekorzyść, jeśli chodzi o współczynniki BMI, wytrzymałość czy kondycję fizyczną dzieci – mówił minister edukacji i nauki.
Funkcjonowanie szkół ponadpodstawowych ⬇️ pic.twitter.com/g1X6qJ21nJ
— Ministerstwo Edukacji i Nauki (@MEIN_GOV_PL) December 17, 2021
– 40 proc. dzieci w wieku 7-10 lat przebadanych przez zespół prof. Rejdaka otrzymało skierowanie do kliniki okulistycznej. Kondycja psychiczna po okresie nauki zdalnej także była bardzo kiepska. Nauka stacjonarna jest konieczna. Model z możliwością wysyłania na kilkudniową kwarantannę klasy czy szkoły, który zastosowaliśmy, sprawdził się. Od 93 proc. do 99 proc. dzieci uczyło się stacjonarnie bez przeszkód, a kilka procent rotacyjnie przebywało na kwarantannach. Pomysł się sprawdził – podkreślił gość Radia Maryja.
Funkcjonowanie szkół podstawowych ⬇️ pic.twitter.com/Xf9bfDDaDC
— Ministerstwo Edukacji i Nauki (@MEIN_GOV_PL) December 17, 2021
Uczniowie najbliższe kilka dni uczą się zdalnie, żeby bez przeszkód mogli spotkać się ze swoimi dziadkami podczas świąt Bożego Narodzenia. Nauka stacjonarna zostanie przywrócona po 9 stycznia 2022 roku.
– Kiedy czytam, że to szkoły odpowiadają za codzienne zgony 600 osób, które umierają na COVID-19, to chcę podkreślić, iż to jest skrajna nieodpowiedzialność oraz uderzenie w polskie dzieci, młodzież i rodziny. Ludzie, którzy formułują tego typu kłamliwe argumenty, szkodzą polskiej szkole. Zdaniem służb sanitarnych tylko kilka procent zakażeń pochodzi ze środowisk szkolnych – oznajmił dr hab. Przemysław Czarnek.
Ministerstwo Edukacji i Nauki jednocześnie cały czas prowadzi rozmowy ze związkami zawodowymi nauczycieli.
– Jesteśmy po kilku turach rozmów. Jestem przekonany, że jakkolwiek cały czas występują pewne kwestie, które muszą być wyjaśnione, to teraz możemy już przedstawiać projekty ustaw. One już powstały w ministerstwie i będą przedstawione wszystkim naszym partnerom społecznym na początku 2022 roku, żeby można było dalej wspólnie pracować – zaakcentował polityk.
Gość audycji „Aktualności dnia” odniósł się do poprawki do projektu budżetu na 2022 rok, w myśl której blisko 40 mln zł zostanie przekazane na naukę języka polskiego w Niemczech. [więcej]
❗️ Dementujemy nieprawdziwe informacje dotyczące języka niemieckiego jako języka obcego, a nie ojczystego. W Polsce uczy się go ok. 1,9 mln uczniów. Są oni nauczani przez 11,8 tys. nauczycieli. Wydatki na ten cel szacujemy na ok. 1,63 mld zł. #fakenews pic.twitter.com/dX3g9RuOl1
— Ministerstwo Edukacji i Nauki (@MEIN_GOV_PL) December 17, 2021
Pierwotnie suma ta miała być przeznaczona na sfinansowanie nauki języka niemieckiego mniejszości niemieckiej w Polsce.
Prymitywna manipulacja. Jak zwykle. Cała Polska wie, że chodzi o j. niemiecki i symetrię w relacjach z RFN…tylko Pani się pogubiła? Nie wszystko "für Deutschland" droga Pani. My dbamy o Polaków! https://t.co/rMrHkyt5SL
— Przemysław Czarnek (@CzarnekP) December 18, 2021
– Przez 30 lat nic nie zrobiliśmy w tej sprawie. To był nasz błąd. My się całkowicie wywiązujemy ze zobowiązań międzynarodowych i przepisów naszej konstytucji, która wszystkim mniejszościom zapewnia prawo do kultywowania swojej kultury, języka czy nauki w języku ojczystym. (…) Pieniądze będziemy dalej przekazywać, jeśli Niemcy dostrzegą, że w Republice Federalnej Niemiec mieszka ponad 2 mln Polaków, którzy nie dość, iż nie mają statusu mniejszości narodowej, to przez rząd federalny nie są przekazywane środki na naukę języka polskiego jako języka ojczystego. 30 lat temu zobowiązał się do tego rząd federalny. Po prostu oczekujemy, że nasi niemieccy przyjaciele będą respektować prawo, zobowiązania międzynarodowe oraz prawa człowieka [więcej] – podsumował dr hab. Przemysław Czarnek.
Minister @CzarnekP: Wobec pojawiających się nieprawdziwych informacji podkreślam, że poselska poprawka do budżetu dotycząca 39 mln zł subwencji na naukę jęz. dotyczy wyłącznie języka niemieckiego i mniejszości niemieckiej. W żaden sposób nie dotyczy innych mniejszości narodowych. pic.twitter.com/YKTpUjhuWW
— Ministerstwo Edukacji i Nauki (@MEIN_GOV_PL) December 18, 2021
Całą audycję w ramach „Aktualności dnia” z udziałem dr hab. Przemysława Czarnka można odsłuchać [tutaj].
radiomaryja.pl