fot. PAP/Mateusz Marek

Szef MEiN: Idziemy naprzód z Narodowym Programem Rozwoju Czytelnictwa, aby dzieci miały argumenty merytoryczne

Idziemy naprzód z Narodowym Programem Rozwoju Czytelnictwa w szkołach i przedszkolach, aby dzieci i młodzież miały argumenty merytoryczne, a nie bazowały na fałszywym przekazie – powiedział prof. Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki, podczas konferencji prasowej.

Prof. Przemysław Czarnek powiedział, że lata 2016-2020 pokazały, że „coś, co wydawało się nie do zatrzymania, czyli spadek popularności czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, został zatrzymany. Przez pięć lat Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa przyczynił się do tego, że dzieci i młodzież nieco chętniej czytają niż kiedyś”.

„Nie ma wątpliwości, że w związku z tym trzeba przyczynić się do tego, żeby program był kontynuowany i rozszerzany” – dodał.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. składa się z czterech komponentów, za komponent numer trzy, czyli „zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych”, odpowiada Ministerstwo Edukacji i Nauki.

„Przeznaczyliśmy na to więcej środków na lata 2021-25, wzrosną one ze 118 do 138 mln zł” – podał.

Poinformował, że będą one skierowane nie tylko do bibliotek szkolnych i pedagogicznych, ale również do przedszkoli.

„W ramach komponentu numer trzy chcemy postawić na trzy rzeczy: w dalszym ciągu nabywanie nowości wydawniczych. Chodzi o to, żeby biblioteki szkolne i pedagogiczne nabywały (…) książki inne niż podręczniki, w tym lektury szkolne. Zależy nam szczególnie, żeby nabywane były lektury związane z historią XX wieku naszego kraju” – mówił Przemysław Czarnek.

„Druga część to wyposażenie bibliotek szkolnych, przedszkolnych i pedagogicznych. Trzeci komponent to też popularyzacja czytelnictwa – wszelkiego rodzaju nagrody, spotkania autorskie; nagrody dla dzieci i młodzieży związane z konkursami z zakresu czytelnictwa też mogą być z tych środków finansowych pokrywane. Idziemy naprzód z Narodowym Programem Rozwoju Czytelnictwa w szkołach i przedszkolach, po to, aby dzieci i młodzież miały argumenty merytoryczne, a nie bazowały na fałszywym przekazie i manipulacji przekazem, który niekiedy mogą usłyszeć” – zaznaczył szef ministerstwa edukacji i nauki.

Ponad mld złotych zostanie przeznaczonych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na różne formy wsparcia i promocji czytelnictwa w Polsce w latach 2021–2025. Program przyjęty uchwałą 69/2021 Rady Ministrów jest największym i jednym z najważniejszych – z uwagi na skalę oddziaływania i budżet – programów wieloletnich Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, realizowanym we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki, Biblioteką Narodową, Instytutem Książki oraz Narodowym Centrum Kultury.

PAP

drukuj