fot. www.gov.pl/web/gospodarkamorska

[TYLKO U NAS] A. Moskwa: Pomimo epidemii trwają prace nad przekopem Mierzei Wiślanej. Wszystkie inwestycje idą zgodnie z planem

Mam do przekazania pozytywne wiadomości. Mimo tego, że mamy czas COVID-u, który znacząco utrudnia prowadzenie inwestycji, to te wszystkie prace na miejscu idą zgodnie z planem. Przygotowania do kolejnego etapu również idą zgodnie z planem. Mamy zabezpieczone wszystkie materiały. Nawet gdyby zerwały się łańcuchy dostaw, to umowa nadal będzie trwała – poinformowała wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Anna Moskwa w audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.

Budowa kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej podzielona jest na trzy etapy. Pierwszy z nich jest już realizowany. Od Strony Zalewu Wiślanego zakończono budowę tymczasowej grobli oraz wbijanie ścianek dla tymczasowego nabrzeża, które posłuży do odbioru materiałów budowlanych. Zakończono także przewierty pod sieci energetyczne i teletechniczne oraz pogrążanie ścianki szczelnej na nasadzie falochronu zachodniego.

– Przypominam, że teraz trwają prace na Zatoce Gdańskiej: port osłonowy, nabrzeża, kanał żeglugowy, oba mosty i  śluza. Przygotowujemy również piękny budynek bosmanatu, bo nie zapominajmy, że jest to port. Jednocześnie trwają przetargi. Jesteśmy w trakcie rozstrzygania przetargu na rzekę Elbląg wraz z mostem w Nowakowie. Pod koniec roku będziemy ogłaszać końcowe przetargi – powiedziała wiceminister.

Prace na terenie Mierzei Wiślanej przebiegają zgodnie z harmonogramem. Według udzielonej informacji zaawansowanie prac na terenie przekopu Mierzei Wiślanej wynosi obecnie 50 procent.

– Plac budowy jest imponujący. Ogromna ilość maszyn, pięćdziesięciu podwykonawców na tym terenie. Niesamowita budowa, ogromne tempo. Prace trwają 24 godziny na dobę, więc nie widzimy tutaj żadnych zagrożeń. Jedno drobne utrudnienie to tłumy turystów, którzy odwiedzają ten teren – zwróciła uwagę Anna Moskwa.

Różne środowiska polityczne, przeciwne inwestycji na Mierzei Wiślanej mówiły, że ta budowa może stać się katastrofą dla turystyki w tym miejscu.

– My od początku mówiliśmy, że będzie to ogromny wzrost miejsc zatrudnienia w sektorze turystycznym. Diagnozowaliśmy to na czas po zakończeniu inwestycji. Już dziś widzimy tłumy turystów. Przygotowaliśmy też specjalny parking, specjalny taras widokowy do oglądania inwestycji z bliska w głównym miejscu wykonywania prac. Myślę, że już dziś region zyskał turystycznie. Rodziny z dziećmi mogą podziwiać ten piękny plac budowy z widokiem na Zatokę – podkreśliła wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Według sporządzonej dokumentacji geologicznej na terenie przekopu Mierzei Wiślanej znajduje się złoże bursztynu, którego ilość szacuje się na 6,9 ton. Roboty nie dotarły jeszcze do tego złoża.

– Chcielibyśmy, aby tam był „złoty pociąg”, aby duże środki przekazać do Skarbu Państwa. Niestety, tutaj nie mamy dobrych wiadomości. Wiemy, że w Polsce mamy w różnych miejscach złoża bursztynu i to jest jedno z tych miejsc, jak każde miejsce nad Morzem Bałtyckim. Te wielkie liczby, które padły, to liczby na cały teren. Właściwie, żeby ten bursztyn wydobyć, musielibyśmy dokonać przesiedleń i założyć kopalnię bursztynu, jednocześnie mając świadomość, że te największe bryły są bardzo rzadkie i występują na dużych głębokościach – wyjaśniła Anna Moskwa.

Gość audycji podkreśliła, że jakiekolwiek znalezione zasoby bursztynu zostaną niezwłocznie przekazane do inwestora.

– Te nasze złoża, które mamy w wydobywanym kruszywie, to, co znajdziemy na plażach, pospolite bursztyny na nalewki są zabezpieczone. Dodatkowo w umowie z wykonawcą inwestycji mamy zaznaczone, że cokolwiek zostanie znalezione, jest natychmiast przekazywane do inwestora. Kontrolujemy budowę i jeszcze nie odnotowano takiego znaleziska. Niestety, nie będziemy mieli w Polsce największej kopalni bursztynu na Mierzei Wiślanej – mówiła polityk.

Całkowita długość kanału wyniesie prawie 23 km. Docelowo ma on umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa zakończy się w 2022 roku.

Całą rozmowę z wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej można odsłuchać [tutaj].

radiomaryja.pl

drukuj
Tagi: , ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl