PAP/Adam Warżawa

Rozpoczyna się kolejny etap prac przekopu Mierzei Wiślanej

Na terenie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną w sobotę miało miejsce uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego w ławie fundamentowej podpory mostu północnego.

Budowa kanału żeglugowego przebiega zgodnie z planem. Sobotnia uroczystość wmurowania kamienia węgielnego to zakończenie ważnego etapu przekopu Mierzei Wiślanej i przejścia do kolejnego – wskazał Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Przed nami bardzo ważny moment. To ostateczne zalanie drugiego przyczółku drogowego czyli zamknięcie pewnego etapu w zakresie realizacji budowy i przejście do kolejnego. To także zamknięcie pewnego etapu mentalnego, dyskusji, dyskursu, co z Mierzeją, jak to będzie wyglądało, czy będzie kanał żeglugowy? – akcentował min. Marek Gróbarczyk.

Wraz z kamieniem węgielnym w budowany przyczółek został wmurowany akt erekcyjny. Dokument podpisali uczestnicy uroczystości, ale też prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego, który przed laty, jako premier RP, zainicjował pomysł przekopu Mierzei.

Zgromadziliśmy się nad już rozpoczętymi pracami przy budowie przekopu ułatwiające żeglowanie miedzy Morzem Bałtyckim a Zatoką Elbląską – mówił przed symbolicznym poświęceniem ks. bp Antoni Pacyfik – Dydycz, biskup senior diecezji drohiczyńskiej.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną to niezwykle ważna inwestycja  –  podkreślił kapitan żeglugi wielkiej Zbigniew Sulatycki.

Korzyści z tego będą ogromne, co nie podlega najmniejszej dyskusji. Mało tego będą również korzyści pod względem bezpieczeństwa, ale i ekonomiczne. Za to panie ministrze bardzo panu dziękuję – akcentował kpt. Zbigniew Sulatycki.

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej przebiega zgodnie z planem – podkreślił  kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

– To inwestycja rzeczywiście dość skomplikowana, nietypowa i nietuzinkowa, jeśli chodzi o krajobraz naszego wybrzeża. Musimy powiedzieć, że śluz nie budowaliśmy, nie mamy doświadczenia, ale w tej chwili wykorzystujemy najnowsze technologie jeśli chodzi o realizację tej inwestycji – wskazał kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski.

Prace mają zakończyć się w 2022 roku.

TV Trwam News

drukuj