fot.port.szczecin.pl

Porty Szczecin i Świnoujście w 2019 roku obsłużyły więcej statków niż rok wcześniej

Porty Szczecin i Świnoujście w 2019 roku obsłużyły więcej statków niż rok wcześniej. Spowodowało to wzrost dochodów i dało możliwość realizacji nowych inwestycji.

Poziom przeładunków w basenie Morza Bałtyckiego w 2019 roku był niższy niż w roku 2018. Spadek o 3,3 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem zanotowały porty Szczecin i Świnoujście.

– W roku 2019 zaczęła się pewna stabilizacja oraz spowolnienie na rynkach, które bezpośrednio korzystają z transportu morskiego – mówił Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście.

Zmniejszenie przeładunków nastąpiło głównie przez mniejsze ładunki surowcowe, między innymi ropy naftowej, gazu, rudy metali, węgla czy zboża. Mimo spadku wielkości przeładunków wzrosła liczba statków obsłużonych w portach Szczecin i Świnoujście. To efekt tego, że większość z nich nie jest ładowana do pełna. A to ma bezpośredni wpływ na zwiększenie dochodów.

– Głównymi źródłami przychodów są właśnie opłaty portowe, a one wiążą się bezpośrednio z ilością statków za wejście, wyjście statku, za pozostawanie przy nabrzeżu – wskazał Krzysztof Urbaś.

Większe wpływy to większe możliwości inwestycji i rozwoju. Jeszcze w tym miesiącu mają rozpocząć się prace nad poprawą dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego.

– Kiedy przyjdzie sygnał z CUPT-u, że dokumentacja jest akceptowalna, ogłaszamy przetargi na wykonawstwo i zaczną się roboty – oznajmił Jacek Cichocki, wiceprezes Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście.

Władze portów chcą zadbać także o bezpieczeństwo. Stąd plany dostosowania Portowej Straży Pożarnej do istniejących przepisów i wymagań. Jednym z kluczowych projektów jest budowa lub zakup nowego statku pożarniczego.

– Przewidujemy, a nawet jesteśmy przekonani, że wodowanie nowej jednostki pożarniczej nastąpi pod koniec przyszłego roku – powiedział Kazimierz Drzazga, wiceprezes Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście.

Najważniejszą inwestycją jest budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu. 22 stycznia zmieniono granice administracyjne Portu Świnoujście. Takie posunięcie umożliwi rozpoczęcie projektu.

– Mamy nowe granice. W te granice możemy już wpisywać plany rozwoju konteneryzacji w Zarządzie Portu Szczecin-Świnoujście, co będzie się przekładało w praktyce na budowę głębokowodnego terminalu kontenerowego – tłumaczył Krzysztof Urbaś.

Zarząd chce także rozszerzać powierzchnię portów. W tym celu stale monitoruje sytuację rynkową działek wokół zajmowanych terenów.

TV Trwam News

drukuj