Nowela prawa farmaceutycznego przewiduje kary za nieuczciwe reklamy

Producenci medykamentów mogą zapłacić wysoką cenę za oszukiwanie Polaków. Kary finansowe i możliwość szybkiego wstrzymania emisji nierzetelnego spotu reklamowego – to założenia nowelizacji prawa farmaceutycznego.

Chodzi o to, by z mediów zniknęły oszukujące obywateli reklamy leków i suplementów. Ważne jest skutecznie zniechęcenie do łamania przepisów – podkreślił poseł Tomasz Latos, wiceszef sejmowej komisji zdrowia.

– Te zmiany idą w dobrym kierunku. Nie możemy tolerować sytuacji, w której obywateli – poprzez różnego rodzaju, również kłamliwe, reklamy – naciąga się na zakup (…) leków. Te reklamy  muszą być rzetelne, muszą odpowiadać prawdzie, rzeczywistości. Jeżeli będzie możliwość natychmiastowej reakcji ze strony Głównego Inspektora Farmaceutycznego czy też innych służb, uważam że jest to jak najbardziej pożądane – ocenił poseł.

Pomysły resortu popiera m.in. UOKiK. Urząd chce, by kary wynosiły nawet 10 proc. rocznego obrotu firmy, która promuje się nierzetelnymi spotami. Co więcej, według danych dziennika dziś nawet 13 proc. hospitalizacji wynika z błędnego przyjmowania leków.

Sam rynek reklamy medykamentów jest większy niż ten obejmujący cały sektor spożywczy.

RIRM

drukuj