fot. PAP

Nowa strategia PKP

PKP S.A. chce dzięki inwestycjom w tory i tabor zatrzymać odpływ pasażerów od kolei – wynika z nowej strategii grupy. W dokumencie czytamy także, że ma to pomóc w spłacie 4 mld zł długu i pozwolić na wypracowanie już w 2015 roku 1 mld zł zysku.

Czesław Warsewicz, były prezes spółki PKP Inter City, stwierdził że pasażerów odstraszono od podróży koleją. Dziś pociągami podróżuje ok. 230 mln osób, trzy lata wcześniej z usług kolei korzystało ok. 270 mln.

Ekspert zauważa również, że prezes PKP Jakub Karnowski nie wykorzystuje funduszy unijnych. Chodzi o 10 mld zł z UE, które mogłoby pozwolić na wybudowanie od podstaw 600 km torów.  Główna strategia PKP – jak zauważa także Warsewicz – to jednak tylko spłata zadłużenia.

– 4 mld złotych chce zyskać z upłynnienia wszystkich aktywów, które da się upłynnić w PKP, czyli sprzedaż PKP Cargo, sprzedaż telekomunikacji czy gruntu. To nie jest żadna strategia. Strategia spłaty zadłużenia poprzez upłynnienie aktywów, to nie jest strategia rozwoju. Dzisiejszą strategię  nazwałbym strategią bankową, czyli spłatą zadłużenia i braku rozwoju na najbliższe lata dla systemu kolejowego – powiedział Czesław Warsewicz.

Leszek Miętek, przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych, podkreśla że decyzje leżą poza gestią PKP. Pasażerów odstrasza infrastruktura kolejowa, codziennie zmieniane rozkłady jazdy pociągów, rozkopane tory. To powoduje również, że przewoźnicy ponoszą wymierne koszty.

 – Jeżeli PKP ma jakiś wpływ, żeby tę sytuację poprawić to życzę szczęścia, ale obawiam się że będzie to bardzo trudne, bo decyzje są poza strukturami PKP, min. w wypełnieniu orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości, który kazał rządowi polskiemu zmianę zasad naliczania stawek dostępu do infrastruktury i zwiększenie partycypacji państwa w finansowanie infrastruktury kolejowej. Mamy zbyt wysokie stawki dostępu do infrastruktury, przewoźnicy pokrywają dużo więcej elementów kosztowych niż tylko koszty prowadzenia ruchu  pociągów po infrastrukturze kolejowej – powiedział Leszek Miętek.

RIRM 

drukuj