fot. PAP/Jacek Bednarczyk

Min. A. Adamczyk: Kolej musi spełniać warunek walki z wykluczeniem komunikacyjnym

We wtorek pierwsze pociągi przejadą nowymi estakadami zbudowanymi w centrum Krakowa. „Polska kolej musi spełniać warunek walki z wykluczeniem komunikacyjnym” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, podczas poniedziałkowego briefingu.

„Miejsce, w którym się znajdujemy, to plac budowy. To wszystko, co tutaj się dzieje, to jedno z najtrudniejszych przedsięwzięć inżynieryjnych w inwestycjach kolejowych w Polsce; tak mówią kolejarze. PKP PLK nie realizuje trudniejszej inwestycji” – mówił minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Konferencja prasowa PKP PLK z jego udziałem odbyła się w przededniu przejazdu pierwszych pociągów nowymi estakadami, zbudowanymi w centrum Krakowa w wyniku modernizacji linii średnicowej.

Jak podkreślił minister Adamczyk, nasyp kolejowy i wybudowany na nim szlak kolejowy podzieliły Kraków ponad 170 lat temu.

„I dzisiaj mieliśmy historyczną okazją, aby już jako pasażerowie, co prawda technicznego pociągu, nie mniej jednak jako piersi pasażerowie, przejechać po nowo wybudowanej estakadzie” – podkreślił szef resortu.

Zapowiedział, że nasyp może zniknąć jeszcze w tym roku.

W ramach tej inwestycji kończy się też budowa pierwszego z trzech mostów kolejowych nad Wisłą; pociągi pojadą nim po wakacjach, a stare mosty zostaną rozebrane.

„Budowniczy przystąpią do budowania kolejnych mostów, które pozwolą na płynny ruch na tej trasie, na międzynarodowym szlaku kolejowym” – wyjaśnił Andrzej Adamczyk.

„Łączymy Polskę – łączymy Polskę przebudowując infrastrukturę kolejową. Przybliżamy miejscowości w Polsce, bo przybliżamy je przez to, że te pociągi pojadą zdecydowanie szybciej, bezpieczniej; pojadą w takich warunkach, że będą nam zazdrościli mieszkańcy innych państw Unii Europejskiej, i nie tylko. Budujemy nowoczesną, bezpieczną, komfortową polską kolej” – powiedział minister.

W ocenie szefa resortu infrastruktury, „polska kolej musi spełniać warunek walki z wykluczeniem komunikacyjnym, bo rząd postawił sobie za cel walkę z wykluczeniem komunikacyjnym”. Podziękował za cierpliwość także mieszkańcom, którzy „na co dzień muszą znosić trudy tej budowy”.

Pociągi pojadą nowym torem od Krakowa Głównego, przez nowe estakady i wiadukty nad ul. Kopernika, Grzegórzecką i Miodową, aż do ul. Podgórskiej. Kilkadziesiąt metrów przed mostem kolejowym składy zjadą na „stary” tor, z którego obecnie korzystają pociągi.

Rozpoczęte w lipcu 2017 r. prace modernizacyjne linii średnicowej E30 są obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiego węzła kolejowego. W ramach inwestycji powstają nowe, 850-metrowe estakady w miejsce nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa od ul. Kopernika do ul. Miodowej, na której znajdą się dodatkowe dwie pary torów oraz trzy nowe mosty na Wiśle, a także stacje kolejowe. W sumie PLK przebudowują odcinek torów o łącznej długości 20 kilometrów.

Wartość inwestycji przekracza 1 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro. Zakończenie całości prac planowane jest na przełomie 2020 i 2021 r.

PAP/RIRM

drukuj