Co dalej z budową CPK?
Wraca pytanie, co opozycja – jeśli przejmie władzę – zrobi z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wśród doniesień medialnych pojawia się koncepcja mniejszego lotniska. Mniej zagrożone mogą być plany budowy kolei dużych prędkości.
Raport, na jaki powołał się Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, wskazuje, że w ciągu pierwszych 32 lat działalności inwestycja ma przynieść blisko 200 miliardów złotych. Dodatkowe dochody z cła i VAT-u miałyby przyczynić się do tego, że budowa lotniska zwróci się budżetowi państwa po 12 latach.
Czy wiedziałeś, że…
Nakłady z budżetu państwa na budowę lotniska @CPK_PL zwrócą się już po 1⃣2⃣ latach tylko z dodatkowych dochodów z cła i #VAT‼️
Tak wynika z raportu @EYnews #EY #EfektCargo #CPK
Więcej tutaj➡️ https://t.co/Bwutummw0Y pic.twitter.com/pye4YOnSJS
— Centralny Port Komunikacyjny (@CPK_PL) October 23, 2023
https://twitter.com/CPK_PL/status/1716079456127692802
Całkowite koszty lotniskowej części CPK wyniosą około 41 miliardów złotych, ale 32 miliardy to wkład inwestorów prywatnych i finansowanie dłużne. Wpływy mają wiązać się z większą liczbą towarów, jakie będą sprowadzane przez nowy port lotniczy do Unii Europejskiej.
– Rezygnacja z budowy CPK to jest decyzja, że Polska ma być pod względem transportowym trwale upośledzona. Ma być krajem klasy B w Europie, a usługi najwyższego rzędu dla Polski powinny być dostarczane przez kogoś innego, głównie przez Niemcy – wyjaśnił Marcin Horała.
Dotychczasowa opozycja przed wyborami mocno uderzała w Centralny Port Komunikacyjny. Padały hasła o gigantomanii, o alternatywie w postaci lotniska w Berlinie, a rezygnację z inwestycji ogłosiła Trzecia Droga, chcąca przekierować środki na usprawnienie komunikacji w powiatach. Donald Tusk, przewodniczący Platformy, nazwał CPK „chorym pomysłem” i zapowiadał jego weryfikację po wyborach.
– Oczywiście, jak ktoś chce zaszkodzić, to może. Jak ktoś chce zaszkodzić polskiemu interesowi narodowemu, to jest to jak najbardziej wykonalne. Ja mam nadzieję, że resztki jakiegoś instynktu propolskiego, propaństwowego w opozycji zwyciężą i ten projekt będzie kontynuowany – mówił Marcin Horała.
Medialne doniesienia wskazują, że może nie dojść do całkowitego wstrzymania budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Padają hasła o potrzebie nowego lotniska pod Warszawą, ale mniejszego niż to, które zaplanował obecny rząd. Mniej dyskusji toczy się wokół kolejowej części CPK, zwłaszcza wokół kolei dużych prędkości, m.in. na odcinku Warszawa-Łódź-Wrocław. Silnym zwolennikiem budowy CPK w tej wersji, w jakiej przewidywał rząd PiS, jest prezydent Andrzej Duda.
TV Trwam News