fot. PAP/Andrzej Grygiel

NIK: w szkołach brakuje odpowiedniego wsparcia dla niepełnosprawnych uczniów

W połowie szkół kształcących uczniów z niepełnosprawnościami nie zapewniono odpowiedniego wparcia zaspokajającego potrzeby tych uczniów i realizującego przysługujące im uprawnienia – wynika z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli.

W ubiegłym roku szkolnym wzrosła liczba uczniów z niepełnosprawnościami, którzy coraz częściej mogą wraz z pełnosprawnymi rówieśnikami uczęszczać do szkół i przedszkoli znajdujących się najbliżej ich domu. W związku z tym Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła 28 takich placówek. W części z nich stwierdziła rozbieżność między prawem uczniów z niepełnosprawnościami do uzyskania właściwego wsparcia a praktyką oświatową.

Prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski podkreśla, że o należyte planowanie i wsparcie kształcenia niepełnosprawnych nie zadbała połowa placówek.

– Zabrakło także doświadczenia, wiedzy i zaangażowania pracowników tych placówek w zakresie organizacji pracy z uczniem niepełnosprawnym. W połowie placówek brakowało specjalistów od kształcenia uczniów z autyzmem. Uczniowie z niepełnosprawnościami w połowie placówek odbywali zajęcia w przepełnionych klasach. Ankietowani przez NIK nauczyciele wskazywali na podstawowe przeszkody w realizacji edukacji włączającej. Najważniejsze z nich to: brak kadry, w tym kadry specjalistycznej, nadmierna liczebność klas, bariery architektoniczne, wadliwa organizacja zajęć, a także obawy części rodziców wobec wspólnej edukacji dzieci – poinformował prezes NIK.  

Problemem dla części szkół było m.in przypisywanie odpowiedniej liczby godzin zajęć rewalidacyjnych i dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Połowa skontrolowanych przez NIK placówek nie przestrzegała też procedur opracowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Do współpracy przy ich tworzeniu rzadko zapraszano też rodziców uczniów.

Na przeszkodzie właściwej realizacji edukacji włączającej stały też m.in. ograniczone zasoby finansowe. 75 proc. szkół nie wykorzystywało jednak istniejących możliwości zapewnienia finansowania kształcenia specjalnego.

RIRM

drukuj