NIK: System awansu zawodowego nauczycieli korzystnie wpływał na rozwój zawodowy
System awansu zawodowego nauczycieli korzystnie wpływał na rozwój zawodowy, co przekładało się na jakość ich pracy – oceniła Najwyższa Izba Kontroli. Jednocześnie zauważyła, że po awansie część aktywności zawodowej nauczycieli spadała.
Kontrolerzy wykazali też, że niektóre postępowania egzaminacyjne i kwalifikacyjne na stopień nauczyciela mianowanego i dyplomowanego nie były w pełni rzetelne. Chodzi m.in. o niewłaściwy dobór ekspertów.
Kontrola Izby skupiała się na funkcjonowania systemu awansu zawodowego w latach 2015-2017. W tym czasie stopnie nauczyciela mianowanego i dyplomowanego uzyskało 99,5 % aplikujących do awansu, co stanowi 3/4 wszystkich nauczycieli – mówi prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski
– W ciągu roku na wyższe stopnie awansuje ok. 7 proc. nauczycieli. Oceniliśmy, że awanse zawodowe korzystnie wpływają zarówno na rozwój, jak i kompetencje nauczycieli oraz na proces nauczania. NIK pozytywnie ocenia zaangażowanie nauczycieli w trakcie staży poprzedzających awans na stopień nauczyciela mianowanego i dyplomowanego. Nie można jednak nie zauważyć, że po uzyskaniu awansu część ich aktywności spadła. Przejawiało się to m.in. w mniejszej liczbie ukończonych szkoleń czy przeprowadzonych zajęć pokazowych – wyjaśnia Krzysztof Kwiatkowski.
NIK wnioskuje więc do MEN m.in. o rozważenie wprowadzenia mechanizmu wpływającego na zwiększenie aktywności nauczycieli po uzyskaniu awansu.
System awansu zawodowego nauczycieli został wprowadzony w 2000 r. Od 1 września 2018 r. zmieniło się prawo dotyczące jego przebiegu. Jedna z najważniejszych zmian zakłada wydłużenie ścieżki awansu z 10 do 15 lat.
RIRM