fot. PAP/Marcin Bielecki

W Świnoujściu podpisano umowę na przebudowę terminalu promowego

Będzie przebudowa Terminala Promowego w Świnoujściu. W czwartek podpisano specjalną umowę w tej sprawie.

W świnoujskim terminalu rusza budowa nowego stanowiska do obsługi dużych promów, a także przebudowa układu kolejowego i drogowego. To jeden z elementów usprawniających istniejące połączenie Świnoujście – Trelleborg, mające od 2014 r. status tzw. autostrady morskiej.

Dzięki nowemu stanowisku do obsługi dużych promów w świnoujskim terminalu wzrośnie obrót towarów. Obecnie dynamika wzrostu w terminalu promowym wynosi ok. 10 proc. w roku, a dzięki nowej inwestycji z pewnością wzrośnie. Ma ona przystosować infrastrukturę portu w Świnoujściu do obsługi tzw. transportu intermodalnego, w którym wykorzystuje się więcej niż jeden rodzaj transportu.

– To poszerzenie nabrzeża dla jednostek przekraczających 200 metrów – wyjaśnił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Efektem przebudowy będzie infrastruktura portowa, która pozwoli obsługiwać duże promy o długości do 265 metrów oraz możliwość świadczenia nowego rodzaju przeładunków przy udziale transportu kolejowego.

– Baza promowa to jest bardzo ważny element naszej infrastruktury i suprastruktury. Rocznie przeładowujemy na Terminalu Promowym w Świnoujściu ok. 6,5 miliona ton ładunków. To jest 470 tys. ciężarówek, 250 tys. samochodów osobowych, prawie 1,1 mln pasażerów – wskazał prezes portu Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś.

Jeśli zarząd chce utrzymać pozycję lidera wśród terminali promowych południowego Bałtyku, musi rozwijać potencjał przeładunkowy. Obecnie wynosi on 9 mln ton. Niezbędne jest również odpowiednie zaplecze dla portu, po to, by jego działalność była jak najmniej odczuwalna dla mieszkańców.

Inwestycje poprawią dojazd do terminala oraz odciążą okoliczne ulice, zwłaszcza w sytuacjach, kiedy zwiększa się ruch ciężarówek zmierzających na promy.

– To jest też element dużego projektu, który nabiera coraz większego rozpędu, czyli Trójmorza. My jesteśmy na zachodniej flance tego projektu, ale to jest bardzo istotna lokalizacja. Węzeł infrastrukturalny, który tworzą porty Świnoujście i Szczecin, łączy bardzo ważne szlaki komunikacyjne w Europie – podkreślił Krzysztof Urbaś.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście kupił od PKN Orlen dziesięciohektarową działkę w świnoujskim porcie. To właśnie na niej zostanie rozbudowane zaplecze dla terminala promowego.

– Musimy przebudować polskie promy. Nasi armatorzy, którzy muszą wejść w ramach rozwoju swoich jednostek też powyżej 200 metrów – akcentował minister Marek Gróbarczyk.

Przedsięwzięcie realizowane jest wraz z portem i gminą Trelleborg. Szwedzi również rozbudowują swój port do obsługi promów o długości 240 metrów. Całkowita wartość projektu w obu portach to blisko 30 mln euro. Inwestycje stanowią element unijnego projektu, który ma usprawnić tzw. łańcuchy transportowo-magazynowe między Skandynawią i Europą południową, obejmujące m.in. korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk.

Piotr Suchorski/TV Trwam News

drukuj