Zespół portów Szczecin-Świnoujście: 2021 rok rozpoczął się wzrostem przeładunków
Zespół portów Szczecin-Świnoujście rozpoczął 2021 rok wzrostem przeładunków. W relacji styczeń 2021 do stycznia 2020 przeładunki wzrosły o prawie 8 procent. Są one zauważalne w prawie wszystkich grupach towarowych. Ruda była liderem miesiąca pod względem przeładowanej ilości. Poszła w górę o blisko 154 proc. W styczniu bieżącego roku w portach obsłużono masowce z rudą żelaza, rudą manganu oraz koncentratem cynku.
Na wysokim poziomie przeładunków utrzymują się zboża, których wzrost wyniósł 36 proc. wobec stycznia zeszłego roku. Porty obsłużyły w imporcie statki ze śrutą sojową oraz w eksporcie z pszenicą do Hiszpanii i Maroka oraz na Litwę.
Dzięki większemu importowi nawozów, kruszyw i metanolu oraz eksportowi smoły, paku, złomu, szkliwa sodowego i kwasu siarkowego, inne masowe zakończyły styczeń ze wzrostem o 23 proc. w porównaniu do stycznia 2020.
W przypadku drobnicy, wzrost w styczniu 2021 roku wyniósł 4,2 proc. Przeładunki drobnicy promowej wzrosły o prawie 7 proc. Więcej było też drobnicy konwencjonalnej: aluminium, celulozy, papieru, wyrobów stalowych i bloków granitowych.
O 1 procent wzrosły styczniowe przeładunki węgla w porównaniu do tego samego miesiąca ub. roku. Porty obsłużyły 9 dużych masowców z węglem i koksem, w tym import z Australii oraz eksport do Indii, Hiszpanii, Danii i Francji.
Lepszy wynik za styczeń bieżącego roku zanotowano w przeładunkach kontenerów, które poszły w górę o 10,2 proc. wobec stycznia 2020 roku.
Jedynie paliwa zakończyły styczeń 2021 roku na minusie. Było ich mniej o 26,1 proc. w stosunku do stycznia 2020 roku.
Od blisko roku porty pracują w cieniu pandemii koronawirusa. Od jesieni ubiegłego roku przeładunki systematycznie rosną, wracając do poziomu z okresu sprzed pandemii SARS-CoV-2. We wrześniu i październiku 2020, licząc rok do roku, przeładowano towarów więcej o 8 proc., w listopadzie wzrost o 4,4 proc., z kolei w grudniu o 7,5 proc. W efekcie przeładunki są realizowane na poziomie zbliżonym do planowanego. Wpływa na to uniwersalny charakter obu portów, realizujących obsługę ładunków w szerokim zakresie.
Utrzymaniu obranego kierunku służą inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, które będą dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie (po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metrów).
Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking wraz z całym zapleczem. Terminal LNG zostanie rozbudowany poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Oba porty będą bardziej przyjazne środowisku za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej.
Systematycznej poprawie ulega infrastruktura dostępowa (drogi i kolej), która łączy porty z zapleczem. Przedsięwzięciem, które zmieni oblicze obu portów oraz wpłynie na życie gospodarcze regionu, będzie głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu.
radiomaryja.pl