fot. https://twitter.com/RadoslawBrzozka

[TYLKO U NAS] Dr R. Brzózka z MEiN: Nie chcemy, aby nauczyciel zajmował się biurokracją

Nie chcemy, aby nauczyciel zajmował się biurokracją. Chcemy, aby zajmował się dzieckiem, aby zajmował się młodym człowiekiem – mówił dr Radosław Brzózka, szef gabinetu politycznego ministra edukacji i nauki, odnosząc się w środowych „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja do wątpliwości dot. kryteriów oceny pracy nauczyciela, które były jednym z tematów rozmów szefa MEiN z przedstawicielami ZNP.

W środę minister edukacji i nauki, dr hab. Przemysław Czarnek, odbył rozmowy z przedstawicielami Związku Nauczycielstwa Polskiego. Zdaniem dr. Radosława Brzózki były one dobre, konstruktywne i rzeczowe. Ich kontynuacja nastąpi 30 listopada.

– Rozmowy dotyczyły przede wszystkim zagadnienia wynagrodzeń nauczycieli, zwiększenia subwencji oświatowej czy wyzwań związanych z przyjęciem dzieci z Ukrainy w polskich szkołach – oznajmił szef gabinetu politycznego ministra edukacji i nauki.

Rozmowy z ZNP prawdopodobnie przekształcą się w cały cykl spotkań, bowiem związkowcy na środowe rozmowy przynieśli „cały szereg postulatów”.

– Z tematów, które zostały podjęte obszerniej, były podnoszone przez związkowców kwestie wynagrodzeń. Kierownictwo ministerstwa, pan minister Przemysław Czarnek, jest za tym, aby wynagrodzenia dla nauczycieli wzrastały. Jest również za tym, aby – jeśli to będzie możliwe – wzrastały w większym tempie niż to zostało zaplanowane w budżecie na rok 2023. Przypomnijmy, że jesteśmy już po dużym cyklu wzrostu wynagrodzeń nauczycielskich, który mamy za sobą i mamy również niemal ośmioprocentowy wzrost wynagrodzeń nauczycielskich w roku przyszłym – mówił gość „Aktualności dnia”.

Zaznaczył jednak, że wzrost wynagrodzeń zależny będzie od sytuacji międzynarodowej, związanej z kryzysem i trwającą wojną na Ukrainie. Podczas rozmów poruszono jednak jeszcze wiele innych problemów.

– Tematem, który obie strony uznały za możliwy do szybkich rozmów i który jest przedmiotem wspólnego zainteresowania, jest kwestia świadczeń kompensacyjnych dla nauczycieli. Tę kwestię podnieśli związkowcy i pan minister Czarnek potwierdził, że jesteśmy gotowi rozważyć, aby to świadczenie mogło mieć zastosowanie w stosunku do wszystkich nauczycieli – wskazał dr Radosław Brzózka.

Związkowcy podczas środowych rozmów podnieśli też kwestię kryteriów oceny pracy nauczyciela.

– To nowe rozwiązanie zawarte w niedawnych zmianach, które wiązały się przede wszystkim z pomniejszeniem biurokracji, do której zobowiązani są nauczyciele, z uproszczeniem systemu awansu zawodowego. Ale pojawiły się tam kryteria oceny pracy, które budzą w środowisku nauczycielskim niepokój i obawę, że tą właśnie furtką powróci pewna duża doza biurokracji do ich pracy. Zobowiązaliśmy się do tego, aby tym wątpliwościom się przyjrzeć, bo intencje są wspólne. Nie chcemy, aby nauczyciel zajmował się biurokracją. Chcemy, aby zajmował się dzieckiem, aby zajmował się młodym człowiekiem – wyjaśnił szef gabinetu politycznego ministra edukacji.

Rozmowy robocze w tej sprawie odbędą się jeszcze przed 30 listopada.

Innym problemem, na jaki zwraca się uwagę w środowiskach związanych z oświatą, są braki kadrowe. Brakuje nie tylko nauczycieli specjalistów, ale także (co jest specyficzną sytuacją wielkich miast) nauczycieli podstawowych przedmiotów. Nie jest to jednak tak straszny problem, jak mogłoby się wydawać.

– W naszej rozmowie – bez specjalnego kwestionowania przez stronę związkową – podkreśliliśmy, że przed nami jest zupełnie inna perspektywa: perspektywa niżu demograficznego. Jeżeli przyjrzymy się liczbie dzieci w szkołach podstawowych, to za kilka lat szkoły ponadpodstawowe będą miały gigantyczny spadek liczby uczniów, a to oznacza również mniej pracy dla nauczycieli – zaznaczył rozmówca Radia Maryja.

Dzięki temu spadnie liczba nauczycielskich godzin nadliczbowych.

Minister edukacji od dawna podnosi też postulat zwiększenia wieloprzedmiotowości nauczycieli, zwłaszcza w przedmiotach pokrewnych.

– Związkowcy słusznie (…) podnieśli kwestię, że taki proces nie jest procesem do załatwienia w kilka miesięcy. Kształcenie nauczyciela, doskonalenie nauczyciela w zakresie uzyskania dodatkowych kwalifikacji, oznacza proces kilkuletni. Wymaga to więc dobrej współpracy między środowiskiem nauczycielskim, organami prowadzącymi, ale także Ośrodkami Doskonalenia Nauczycieli. To z pewnością powróci w rozmowach zaplanowanych na czas przyszły – mówił szef gabinetu politycznego ministra edukacji.

Główną linią rozbieżności podczas rozmów było tzw. Lex Czarnek, czyli projekt ustawy mającej chronić uczniów szkół przed ideologizacją ze strony organizacji pozarządowych. ZNP chce, aby prezydent zawetował projekt.

Całość rozmowy z dr Radosławem Brzózką jest dostępna [tutaj].

radiomaryja.pl

drukuj
Tagi: , ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl