Transport autokarowy pominięty w Krajowym Planie Odbudowy
Transport autokarowy w gminach czy powiatach został pominięty w [Krajowym Planie Odbudowy] – to stanowisko Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji. Jej zdaniem, środki na nowy tabor popłyną tylko do dużych miast.
Autobusy wykorzystywane w transporcie wojewódzkim, powiatowym czy gminnym mają średnio po 18 lat. Wiek niektórych z nich sięga nawet 30 lat i więcej.
– Trzeba wprowadzić mechanizm pomocy w odnowienie taboru – powiedział Zdzisław Szczerbaciuk, prezes Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji.
[Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji] zrzesza przewoźników autokarowych.
„Krajowy Plan Odbudowy nie przewiduje środków na wymianę tego starego, nieekologicznego taboru” – dodaje.
– Dotyczy dwóch sektorów transportu: kolei i komunikacji miejskiej. Na przewozy towarowe czy wewnątrzkrajowe (przewozy osób) ja środków nie widzę – wskazał Zdzisław Szczerbaciuk.
Zdzisław Szczerbaciuk zaznaczył, że rząd całkowicie pominął potrzeby transportowe tzw. Polski powiatowej, zamiast tego przeznaczył środki na rozwój nowych autobusów dla dużych miast. Jednostki samorządu terytorialnego, jak i państwo kontroluje w tej chwili niewielką liczbę autobusów. Większość to autokary prywatne. Stąd propozycja Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji.
– Żeby robić konkursy dla operatorów i dla jednostek samorządu, które wezmą na siebie odpowiedzialność za organizację publicznego transportu zbiorowego i zawrą długoletnie, np. dziesięcioletnie umowy na obsługę przejazdów. I trzeba tym podmiotom zapewnić pomoc w postaci taboru nowoczesnego, niskoemisyjnego – powiedział prezes Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji.
Czy rząd weźmie te propozycje pod uwagę? Jedno jest pewne, do końca kwietnia, Polska musi przekazać Komisji Europejskiej ostateczną wersję Krajowego Planu Odbudowy.
TV Trwam News