Podpisano umowy na poprawę dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu
To kolejny krok w stronę rozwoju polskich portów. W poniedziałek podpisane zostały umowy na poprawę dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Porty mają obsługiwać więcej pociągów towarowych, co z kolei przełoży się nawet na podwojenie przeładunków.
Pomorze Zachodnie było przez lata słabo dostępne komunikacyjnie – taką tezę stawia rząd i minister Andrzej Adamczyk.
– Łatwo było dojechać do Berlina, a podróż do Warszawy to był olbrzymi kłopot. My to zmieniamy – powiedział minister infrastruktury.
Bo Polska – jak przekonuje minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk – wreszcie zrywa z uzależnieniem od Zachodu.
– Czyli twierdzenia, że największym polskim portem był port w Hamburgu – zaznaczył Marek Gróbarczyk.
Teraz Polska chce wreszcie wykorzystać potencjał gospodarki morskiej. Celem jest odgrywanie dominującej roli na Morzu Bałtyckim i w całej Europie. Ale aby to osiągnąć, potrzebne jest dobre skomunikowanie portów w Szczecinie i Świnoujściu, a także portów w Gdańsku i Gdyni, z pozostałym obszarem Polski.
– W ostatnim miesiącu finalizujemy umowy na 4,5 mld zł, które pozwolą zwiększyć dostęp do dynamicznie rozwijających się portów bałtyckich – powiedział Andrzej Adamczyk.
3 mld zł w przypadku Gdańska i Gdyni oraz 1,5 mld dla Szczecina i Świnoujścia. Pierwszym elementem w tej układance ma być kolej. Inwestycje pozwolą na dojazd do portów większej liczby pociągów. Sprawniej będą odprawiane cięższe i dłuższe składy. To scenariusz dla Szczecina i Świnoujścia, gdzie m.in. powstanie stacja Szczecin Port Centralny i Świnoujście, ale i nowe tory zdawczo-odbiorcze oraz terminal kontenerowy.
– Niedawno – decyzją rządu – zwiększono nakłady Krajowego Programu Kolejowego o kwoty pozwalające zrealizować te ambitne plany budowy nowoczesnego dostępu kolejowego do portów – zaznaczył minister infrastruktury.
Inwestycję wykona firma z Polski.
– Firma Torpol. Firma ta przejęła również obowiązki i zadania po jednej z włoskich firm na szlaku kolejowym nr 59 w Wielkopolsce – dodał Andrzej Adamczyk.
Torpol sprawdza się przy tamtej inwestycji. Stąd zaufanie również w przypadku budowy infrastruktury kolejowej dla polskich portów. Dzisiaj zostały podpisane umowy. Według planów resortu gospodarki, zespół portów w Szczecinie i Świnoujściu ma być portem wiodącym dla całego regionu Polski zachodniej.
– Dzisiejsza umowa mowa bezwzględnie wpisuje się w program podwojenia przeładunków w porcie w Szczecinie – powiedział Marek Gróbarczyk.
W przypadku Świnoujścia przepustowość portu zwiększy się o co najmniej 60 proc. W przypadku Szczecina o około 100 proc. Znaczy to, że tyle ładunków będzie można przewozić więcej. Efekty będą widoczne za trzy lata – podkreślił prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel.
– Będzie połowa roku 2022, kiedy będziemy mieli pełną dostępność do portów w Szczecinie i Świnoujściu i również w Gdańsku i Gdyni – mówił Ireneusz Merchel.
Łącznie w ramach projektu na stacji Szczecin Port powstanie 61 km torów. Blisko 5 kilometrów na terenie Portu Szczecin. Nowe 177 rozjazdów będzie miało dostęp do ogrzewania elektrycznego. A to z kolei gwarantuje bezawaryjne działanie w trakcie niskich temperatur.
TV Trwam News/RIRM