PAP/Darek Delmanowicz

Min. P. Czarnek: Cyfryzacja nie jest celem, ale środkiem do celu, jakim jest osobowy rozwój człowieka

Cyfryzacja jest środkiem do celu. Celem nauczania jest osobowy wewnętrzny rozwój każdego człowieka – powiedział w sobotę w Krasiczynie k. Przemyśla minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek podczas konferencji Europa Karpat.

Szef MEiN wziął w sobotę udział w dyskusji pt: „Cyfrowa Edukacja. Cyfrowa Edukacja Młodych”, odbywającej się w ramach konferencji Europa Karpat na zamku w Krasiczynie.

Jak zauważył na wstępie, nowoczesność i cyfryzacja w polskich szkołach dzieje się dzisiaj na skalę dotąd nigdy nie notowaną. Stwierdził, że dzieje się tak nie tylko w Polsce, ale także w wielu krajach Europy Zachodniej.

Zwrócił uwagę, że powodem przyspieszenia cyfryzacji była pandemia COVID-19, która wymusiła m.in. izolację i zdalne nauczanie. Ale – jak mówił – nie byłoby możliwe wykorzystanie tej nowoczesności na tak dużą skalę, gdyby nie wcześniejsze przygotowanie technologii, poczynione kilka wcześniej, jak np. informatyzacja szkół, ogólnopolska sieć edukacyjna, które umożliwiły uruchomienie nauki zdalnej i postęp cyfrowy.

Wskazał, że w 2015 roku tylko 10 proc. polskich szkół było „podłączonych” do szybkiego internetu, co dzisiaj jest trudne do wyobrażenia.

„Dziś niemal wszystkie szkoły, bez wyjątku, nawet te najmniejsze, podłączone są do szerokopasmowego internetu. Ten szerokopasmowy internet to jest 90 kilka procent. W kilku procentach, gdzie go jeszcze nie ma, jest zastępczy internet, ale szybki, wystarczający do tego, aby myśleć o tym, jak wykorzystywać cyfryzację, informatyzację i nasze kompetencje cyfrowe, które nabyliśmy. I to jest efekt uboczny, chyba jedyny dobry pandemii i nauki zdalnej” – ocenił minister.

Podkreślił, że postęp technologiczny, realizowane różne programy m.in. robotyczne, informatyczne są po to, aby dawać młodym ludziom już na etapie szkoły podstawowej możliwość rozwoju w kierunkach informatycznych, technicznych bardzo zaawansowanych.

„Odnajdywanie się w tej przestrzeni, po to, żeby te talenty mogły wybuchnąć już na etapie szkoły średniej i na etapie, być może, szkoły wyższej zawodowej” – wskazał.

Jak stwierdził, w naszym kraju bardzo bowiem potrzebni są inżynierowie, nie tylko informatycy, ale różni specjaliści w nowoczesnych technikach. Podał także dane, że przez okres pandemii i po nim, rząd polski zainwestował w informatyzację, cyfryzację polskich szkół łącznie prawie 5 mld zł.

PAP

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl