fot. Krystian Maj/KPRM

Min. D. Piontkowski podziękował nauczycielom, uczniom i rodzicom za zaangażowanie w zdalne nauczanie

Minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski podziękował nauczycielom, uczniom i rodzicom za zaangażowanie i wkład w zdalne nauczanie. Chcemy, aby we wrześniu uczniowie i nauczyciele wrócili do szkół w normalnym, stacjonarnym trybie – zapewnił.

W związku ze zbliżającym się zakończeniem roku szkolnego 2019/2020 minister edukacji narodowej wystosował w środę specjalny list do nauczycieli, uczniów i rodziców.

„Wkrótce rozpoczniemy wakacje – oczekiwany przez wszystkich czas letniego wypoczynku i wytchnienia od codziennych obowiązków. Pod wieloma względami tegoroczne wakacje będą różnić się od tych, które znamy, podobnie jak inny niż poprzednie był rok szkolny 2019/2020. Aby ograniczyć niebezpieczeństwo związane z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, w połowie marca zdecydowaliśmy o zawieszeniu tradycyjnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Przygotowaliśmy jednocześnie odpowiednie rozwiązania prawne, które umożliwiły organizację kształcenia na odległość” – napisał w liście minister.

Wskazał, że przejście na system zdalnego nauczania było dużym wyzwaniem.

„Od dyrektorów szkół wymagało zupełnie nowej organizacji pracy, a od nauczycieli kreatywności oraz wykorzystania innych niż dotychczas metod dydaktycznych. Z kolei uczniowie musieli przyzwyczaić się do nowego sposobu przekazywania wiedzy i uczenia się. Potrzebne było również wsparcie ze strony rodziców oraz ich współpraca ze szkołą” – zauważył szef MEN.

„Dzięki zaangażowaniu i determinacji wielu osób, na wszystkich szczeblach systemu edukacji, w zdecydowanej większości szkół nauka na odległość przebiegała sprawnie i bez większych problemów. Wszystkim tym, którzy przez wiele tygodni z entuzjazmem, zapałem i poświęceniem wykonywali swoje obowiązki, przekazuję wyrazy szacunku i uznania” – napisał min. Dariusz Piontkowski.

Podziękował dyrektorom szkół za zorganizowanie pracy w zupełnie nowych warunkach i wspieranie nauczycieli.

„Słowa uznania kieruję do wszystkich pedagogów, wyrażając wdzięczność za pełne zaangażowania oraz profesjonalne podejście do nowych wyzwań zawodowych” – dodał.

Podziękował także uczniom za otwartość na nowe sposoby przekazywania wiedzy, a rodzicom za okazaną pomoc.

„W tym trudnym czasie byli Państwo blisko swoich dzieci, motywując je do pracy i wspierając w nauce na odległość” – zaznaczył.

Minister wskazał, że zawieszenie zajęć i kształcenie na odległość to niecodzienna i trudna sytuacja, w szczególności dla uczniów pozbawionych bezpośredniego kontaktu z nauczycielami i rówieśnikami.

„Jestem przekonany, że wszyscy będziemy czerpać z niej naukę oraz doświadczenie na przyszłość. Nowe narzędzia, metody pracy i komunikacji, a także umiejętności i kompetencje wypracowane podczas nauki zdalnej pozostaną z nami na dłużej i z powodzeniem będą mogły być wykorzystywane w procesie nauczania i uczenia się” – napisał.

„Przygotowujemy się do nowego roku szkolnego. Chcemy, aby we wrześniu uczniowie i nauczyciele wrócili do szkół w normalnym, stacjonarnym trybie. Wszyscy zgodzimy się z tym, że nawet najlepsze i najnowocześniejsze technologie nie zastąpią bezpośredniego kontaktu i nie stworzą przestrzeni do nawiązywania relacji oraz budowania więzi, które rodzą się w szkolnych murach” – czytamy w liście.

Szef resortu edukacji życzył nauczycielom, uczniom i rodzicom spokojnego, a przede wszystkim bezpiecznego wypoczynku oraz tego, by zbliżające się wakacje pozwoliły na odpoczynek od codziennych obowiązków i dały energię oraz inspirację do pracy w nowym roku szkolnym 2020/2021.

Rok szkolny 2019/2020 zakończy się w piątek 26 czerwca.

Od kilku dni MEN informuje, że tym roku, ze względu na stan epidemiczny i związane z tym ograniczenia, szkoły nie będą mogły zorganizować tradycyjnych, uroczystych akademii dla całej społeczności szkolnej. Przypomina jednocześnie, że o formie i terminie wydania uczniom świadectwa zdecyduje dyrektor szkoły. Wskazuje, że dyrektor może ustalić odbiór świadectw w trybie indywidualnym, może wyznaczyć godziny odbioru świadectw dla danej klasy czy grupy uczniów, kierując się bezpieczeństwem uczniów i nauczycieli.

Podobnie wyglądało pod koniec kwietnia tego roku zakończenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla tegorocznych maturzystów. Także wówczas to dyrektorzy szkół mieli określić taki tryb odbioru przez uczniów świadectw ukończenia szkoły, by był on bezpieczny.

PAP

drukuj