fot. Małgorzata Lewicka

NCBR; 196 mln na innowacyjność w transporcie kolejowym

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przeznaczy 196 mln zł na nowy program, który ma podnieść innowacyjność i konkurencyjność polskiego taboru szynowego. Program powstał na wniosek największych polskich przedsiębiorstw związanych z transportem kolejowym. Nabór wniosków rozpocznie się 16 sierpnia.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju chce dofinansować badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe związane z wszelkiego rodzaju środkami transportu kolejowego. Dofinansowanie obejmie prace, których tematem będą, m.in. lokomotywy, zespoły trakcyjne czy tramwaje.

Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce, podkreśla, że innowacyjność nowego taboru kolejowego powinna współgrać z modernizacją linii kolejowych.

Mamy remont linii kolejowych, kiedy nie ma planów transportowych i nie jeżdżą po wyremontowanych liniach pociągi, albo jeździ ich dużo mniej – to nie ma sensu. Tak samo produkcja taboru musi być dedykowana do uruchamiania co rusz nowych pociągów, które są potrzebne społeczeństwu. Myślę, że ta innowacyjność produkcji taboru i jego późniejsze wykorzystanie otworzy – również w Polsce – drzwi na Zachód, bo czwarty pakiet kolejowy, który za chwile wchodzi do ruchu pasażerskiego, spowoduje, że tylko do Polski się zjeżdża pociągami, a nowoczesny tabor innowacyjny pozwoli na to, abyśmy my, jako polska kolej, też mogli rozwinąć ekspansje w prowadzeniu pociągów na terenie innych krajów – mówi Leszek Miętek.

To już ósmy program sektorowy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju realizowany w ramach środków z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

RIRM

drukuj