fot. twitter.com/MGMiZS_GOV_PL

MGMiŻŚ: 25 mld zł na rozbudowę infrastruktury portowej

Około 25 mld zł będzie przeznaczonych w najbliższych latach na rozbudowę infrastruktury portowej i inwestycje w gospodarce morskiej – poinformowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Szef resortu wyraził nadzieję, że dzięki inwestycjom przeładunki w polskich portach wzrosną dwukrotnie.

W najbliższych kilku latach rozwój potencjału polskiej gospodarki ma być jeszcze bardziej dynamiczny ze względu na ogromne inwestycje realizowane przez trzy największe porty oraz urzędy morskie – podały w piątek służby prasowe ministerstwa gospodarki morskiej.

Na poprawę infrastruktury dostępowej od strony lądu i morza, rozbudowę nabrzeży, budowę nowych terminali oraz pogłębienie torów podejściowych zostanie przeznaczonych około 25 mld zł.

Do najważniejszych inwestycji ministerstwo zalicza: budowę Portu Centralnego w Gdańsku, budowę portu zewnętrznego oraz publicznego terminala promowego w Gdyni, budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 metra, budowę nowego terminala kontenerowego w Świnoujściu oraz m.in. przebudowę wejścia do portu w Ustce.

„Dla nas głównym celem jest rozwój infrastrukturalny portów, ugruntowanie ich znaczącej pozycji i zabezpieczenie na przyszłość stabilnego rozwoju” – powiedział cytowany minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

W 2018 r. trzy największe polskie porty: Gdańsk, Gdynia i zespół portów Szczecin-Świnoujście pobiły historyczny rekord przeładunków, który wyniósł ponad 101 milionów ton i był o 16 proc. wyższy niż w 2017 r. – wynika z informacji ministerstwa. Dzięki temu odnotowano rekordowe wpływy do budżetu państwa, jeśli chodzi o należności celno-podatkowe z tytułu odprawy ładunków w morskich granicznych oddziałach celnych. W 2018 r. wyniosły one 40,6 mld zł i były o 65 proc. wyższe niż w 2017 r.

„Mamy nadzieję, że te inwestycje, które realizujemy podniosą dwukrotnie przeładunki w naszych portach, czyli mówmy już o kolejnych latach w kontekście 200 mln ton przeładunków” – powiedział Marek Gróbarczyk. Według niego, rozwój polskiej gospodarki morskiej jest niezwykle ważny, ponieważ generuje ogromne wpływy do budżetu państwa.

Jednocześnie, aby bardziej wesprzeć rozwój polskiej gospodarki morskiej trwają prace nad ustawą o Morskim Funduszu Rozwoju – podało ministerstwo. Fundusz ma wspierać rozwój branży morskiej i być rentownym i bezpiecznym dla inwestorów narzędziem finansowym. Pieniądze z Funduszu mają trafić do stoczni, armatorów, portów czy firm działających na ich terenie.

Z informacji ministerstwa wynika, że terminal kontenerowy w Świnoujściu będzie kosztował około 2 mld zł, termin jego realizacji to 2023 r. Z kolei pogłębiony tor wodny Szczecin-Świnoujście do 12,5 metra ma być dostępny w 2022 r.; koszt inwestycji to 1,4 mld zł.

Resort podał także, że port zewnętrzny w Gdyni będzie kosztował około 4,5 mld zł (inwestycja ma być gotowa w 2025 r.). Z kolei Port Centralny w Gdańsku będzie kosztował od 6 do 8 mld zł. Jego pierwsze terminale mają ruszyć w 2025 r., a wszystkie mają działać dwa lata później.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma być gotowy w 2022 r., a jego koszt ministerstwo szacuje na około 900 mln zł.

PAP/RIRM

drukuj