Eksperci: znamiona manipulacji w sondażu dla TVN ws. ochrony życia dzieci nienarodzonych

W opinii ekspertów, sondaż, który zlecił TVN w sprawie prawnych rozwiązań ochrony życia dzieci nienarodzonych, nosi znamiona manipulacji. Przedłożono w nim nieprawdziwe treści – napisał „Nasz Dziennik”. 

Badanie dla „Faktów” TVN i TVN24 pod koniec marca przeprowadził Instytut Kantar Millward Brown. Ankietowanych zapytano o ocenę obywatelskiego projektu „Zatrzymaj aborcję”, który wykreśla z polskiego prawa przesłankę eugeniczną.

Wynik sondażu wskazuje, że 75 proc. respondentów nie popiera propozycji. 17 proc. opowiedziało się „za”, natomiast 8 proc. nie ma zdania. Niemal w tym samym czasie podobne badanie zlecił też Instytut Ordo Iuris. Jego wynik diametralnie się różnił. Na pytanie, czy prawo powinno chronić ludzkie życie od momentu poczęcia, twierdząco odpowiedziało ponad 57 proc. badanych. Zdanie przeciwne miało 42 proc. respondentów.

Socjolog dr Bogdan Więckiewicz zauważa, że na rozbieżności w badaniu  mogła wpłynąć terminologia, jaką się posłużono.

– Wynik sondażu zależy od formy zadanego pytania. Jeśli to pytanie jest sugerujące, takie też będą odpowiedzi. Te rozbieżności mogą wynikać także z błędów metodologicznych, takich jak niewłaściwa próba badawcza. Jeśli koncentrowano się na pytaniu tych, o których uważano, że będą zwolennikami aborcji, to odpowiedzi będą takie, że większość osób przeciwstawia się całkowitemu zakazowi aborcji. Badania pokazują jednak, że polskie społeczeństwo jest przeciwne aborcji – podkreśla dr Bogdan Więckiewicz.

„Nasz Dziennik” wskazuje, że w sondażu IBRiS dla Ordo Iuris użyto terminologii konstytucyjnej i postawiono w roli podmiotu prawa każdego człowieka. Z kolei w badaniu, które zlecił TVN podmiotem prawa jest kobieta, dziecko natomiast zostało zredukowane do roli przedmiotu czynności „przerwania ciąży”.

RIRM

drukuj