Za rządów PO-PSL wydano miliony na reklamy i ogłoszenia

Koalicja rządząca PO-PSL wydała miliony na ogłoszenia i reklamy w przychylnych sobie mediach. Same spółki Skarbu Państwa przeznaczyły na reklamę blisko 360 mln zł. Dane dotyczące lat 2007-2015, które opisał „Nasz Dziennik” przedstawił Minister Skarbu w odpowiedzi na zapytanie posła z Ruchu Kukiz’15.

Prawie 250 mln zł przypadło na 20 największych reklamobiorców. Media prywatne dostały 311 mln zł, a na publiczne 45 mln zł. Poza tym na billboardy, przesyłki pocztowe, ulotki i reklamę w środkach komunikacji wydano 74 mln zł.

Skala wydatków wskazuje, że niektóre media nie potrzebowały już innych form dochodu i były w pozycji uprzywilejowanej – mówi dr Hanna Karp, medioznawca.

– To już nie tylko łamie zasady wolnego rynku, konkurencji, pluralizmu informacyjnego, jak również rynkowego. To są także nieprzyzwoite kwoty, które wymagałyby opublikowania oraz podjęcia poważnych kroków, które byłyby odpowiedzią państwa na tego rodzaju nadużycia. To wyjaśnia genezę patologii całego rynku medialnego, z jakim w tej chwili mamy do czynienia. Naprawianie sytuacji telewizji publicznej, w jakiej się znalazła, czy debaty publicznej w Polsce, którą tworzą media – jest w stanie patologicznym i wymaga długotrwałych działań – zaznacza dr Hanna Karp.

Za reklamy najwięcej otrzymała TVP SA – ponad 35 mln zł, na drugim miejscu jest TVN z sumą blisko 22 mln zł. Spółki państwowe wydały aż 9 mln zł na reklamę w Grupie Onet.pl, której 75 proc. akcji ma niemiecko–szwajcarski koncern. Agora, wydawca „Gazety Wyborczej”, dostała ponad 17 mln zł. Z rozgłośni radiowych największym beneficjentem była Grupa Eurozet i radio Zet otrzymały 13 mln 700 tys. zł.

Informacje zawierają dane od 148 spółek nadzorowanych przez ministerstwo. Materiałów nie dostarczyło 14 spółek, które powoływały się głównie na to, że ujawnienia wydatków zabraniają im przepisy prawa.

RIRM

drukuj