fot. PAP/Marcin Bielecki

W Szczecinie trwa Międzynarodowy Kongres Morski

Koncepcja Trójmorza, przemysł stoczniowy i bezpieczeństwo morskie są wśród tematów 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego – mówił w czwartek w Szczecinie, inaugurując wydarzenie, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Wśród najważniejszych tematów tegorocznego Kongresu jest koncepcja Trójmorza – powiedział minister Marek Gróbarczyk. Jak wyliczał, to kwestie związane z budową trwałych połączeń północ-południe, infrastrukturą drogową, kolejową i wodną, która będzie tutaj omawiana.

Marek Gróbarczyk powiedział, że obecnie omawiany jest budżet połączenia Dunaj-Łaba-Odra. Jak podkreślał, to wpisuje się w projekt modernizacji polskich portów.

„W zeszłym roku padł rekord, którym możemy się wszyscy chwalić, czyli przeładowane 100 mln ton. To bezwzględnie każe przygotować rozwiązania na przyszłość, dlatego rząd podjął działania w zakresie przygotowania specustawy z zakresie budowy portu centralnego w Gdańsku, portu zewnętrznego w Gdyni i terminala kontenerowego w Świnoujściu” – dodał szef resortu.

Zdaniem ministra, w kontekście połączeń północ-południe szczególnie ważny będzie świnoujski terminal kontenerowy, który da zupełnie nowe możliwości portom w Szczecinie i Świnoujściu.

Kolejnym tematem poruszonym na Kongresie będzie krajowy przemysł stoczniowy. Marek Gróbarczyk nawiązał do kondycji Morskiej Stoczni Remontowej Grifia w Szczecinie.

„Stocznia Gryfia jest w stabilnej sytuacji. Oczywiście jeszcze wiele brakuje do tego, aby było dobrze, ale zażegnaliśmy pewne niebezpieczeństwa dotyczące właśnie słabego standingu finansowego i mam nadzieję, że ten kierunek będzie utrzymywany” – powiedział.

Marek Gróbarczyk nawiązał także do dyrektywy siarkowej, która dostosowuje prawo unijne do przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej. Przepisy te mówią o ograniczeniu siarki w paliwie statków pływających m.in. po Bałtyku.

„My bezwzględnie chcemy realizować właśnie w obszarze zmniejszonej ilości siarki modernizację naszej floty i tutaj należ wymienić przede wszystkim Polską Żeglugę Morską, która staje na wysokości zadania, znajduje się już w dobrej kondycji finansowej i przystępuje do nowych inwestycji. Przystąpi za chwilę do modernizacji swojej floty i realizacji tych podstawowych zleceń, o których mówimy, czyli przede wszystkim budowy ro-paxów (odmiana promu pasażersko-samochodowego – PAP) i wymiany floty” – powiedział minister.

Premier Mateusz Morawiecki skierował list do uczestników Kongresu. Odczytał go poseł PiS Krzysztof Zaremba.

„Gospodarka morska stanowi okno na świat dla wymiany handlowej, umożliwia konkurowanie na rynkach o zlecenia stoczniowe, jest zapleczem dla energetyki wiatrowej, pozyskiwania żywności czy cennych minerałów” – napisał Morawiecki. Jak dodał, „jej rozwój uwarunkowany jest dziś przede wszystkim stosowaniem coraz bardziej zaawansowanych technologii, zatem działalność morska stanowi również koło zamachowe nauki innowacyjności (…). Tegoroczny kongres jest okazją do podsumowania działań podjętych przez wszystkich uczestników aktywności morskich, a także zidentyfikowania potrzeb i wyzwań stojących przed branżą” – podkreślał Morawiecki.

W trakcie oficjalnej inauguracji tegorocznej edycji Kongresu podpisano porozumienie o współpracy pomiędzy portami w Szczecinie i Świnoujściu a włoskim portem Triest.

Do stolicy Pomorza Zachodniego na dwudniowy Kongres zjechali politycy odpowiedzialni za gospodarkę morską, transport, infrastrukturę i rozwój, a także szefowie firm i międzynarodowych organizacji skupiających branżę portową i stoczniową.

W piątek uczestnicy Kongresu wezmą udział w dyskusjach w trzech panelach tematycznych: żegluga, porty i stocznie, innowacje oraz edukacja. Wśród poruszanych tematów będą kwestie paliw alternatywnych w transporcie morskim w świetle ograniczania emisji oraz przyszłości autonomicznych jednostek pływających. Planowane są także dyskusje poświęcone przemysłowi stoczniowemu, działalności portowej i branży konstrukcji stalowych.

Organizatorem Kongresu jest Fundacja Kongres Morski, która powołana została przez Polską Żeglugę Morską oraz Północną Izbę Gospodarczą. Drugim organizatorem jest Fundacja Publico Mare. Patronami honorowymi imprezy są ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

PAP/RIRM

drukuj