fot. PAP/Rafał Guz

UOKiK wszczął kolejne postępowania wobec banków w związku z nieprzestrzeganiem interesów konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania wobec kolejnych banków. Zarzuty dotyczą reakcji banków w sytuacji zgłoszenia przez konsumentów nieautoryzowanych transakcji.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wobec sześciu banków.

– Zarzuty dotyczą sposobu rozliczania się z konsumentem oraz odpowiedzi na reklamacje w przypadku nieautoryzowanych transakcji.  Postepowania dotyczą Alior Banku, Banku Handlowego, Banku Ochrony Środowiska, Pekao SA, PKO BP, Plus Banku – oznajmił Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Jak wskazał prezes UOKiK, do nieautoryzowanych transakcji najczęściej dochodzi w skutek cyberataków, przykładowo wyłudzenia przez oszustów haseł do bankowości elektronicznej i mobilnej, kodów do autoryzacji przelewów czy danych z karty. W tym celu oszuści podszywają się np. pod pracowników banku lub za pomocą portali sprzedażowych przesyłają linki do fałszywych stron internetowych. W wyniku tych działań konsument traci pieniądze.

– Banki nie zawsze wywiązują się z obowiązku prawidłowej weryfikacji reklamacji i zwrotu pieniędzy poszkodowanym konsumentom, odmawiają lub oddają je po terminie. Problemem są również wprowadzające w błąd informacje udzielane w odpowiedzi na złożone reklamacje – mówił Tomasz Chróstny.

Zgodnie z prawem banki mają obowiązek zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji lub przywrócenia rachunku do stanu sprzed wystąpienia takiej transakcji do końca następnego dnia roboczego po zgłoszeniu. Zgłoszenie nie może nastąpić jednak później niż 13 miesięcy po transakcji. Obowiązek banku  nie kończy się na wykazaniu prawidłowości uwierzytelnienia przy wykonaniu operacji.

– Istotne jest zapewnianie przez instytucje finansowe takich środków bezpieczeństwa, które ograniczą działania oszustów. Transakcja jest autoryzowana jedynie wtedy, gdy jej uwierzytelnienie nastąpiło za wiedzą i zgodą konsumenta – powiedział prezes UOKiK.

Działania UOKiK dotyczą już 15 banków. Kara za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów może wynieść do 10 proc. obrotu.

TV Trwam News

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl