fot. pixabay

UOKiK: turyści mogą dostać zwrot pieniędzy za niewykorzystane bony turystyczne

Turyści mają prawo otrzymać od biur podróży zwrot środków finansowych za niewykorzystane vouchery turystyczne wydane podczas pandemii COVID -19 – poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK przypomniał, że ustawa covidowa przewidywała udzielenie wsparcia przedsiębiorcom turystycznym, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji w związku z obostrzeniami nakładanymi z powodu COVID-19. [czytaj więcej]

Jak podkreślił Urząd, w czasie pandemii wiele usług turystycznych zostało niezrealizowanych m.in. z powodu zamkniętych granic, ograniczeń w przemieszczaniu się, zawieszonych lotów. Vouchery podróżne stanowiły nową formę rozliczenia się agencji turystycznych z konsumentami. Zamiast zwrotu gotówki biura podróży mogły zaproponować klientom bon będący ekwiwalentem wpłaconej wcześniej sumy.

Urząd przekazał, że na skutek sygnałów konsumenckich prezes UOKIK wziął pod lupę organizacje turystyczne, sprawdzając, jak w praktyce rozliczane są bony.

„Wątpliwości wzbudziły warunki regulaminów dotyczące informowania klientów o voucherach turystycznych, w szczególności te mogące wprowadzać w błąd co do przysługującego im prawa do zwrotu niewykorzystanej wartości vouchera zarówno w trakcie jego obowiązywania, jak i po upływie terminu ważności” – wskazał Urząd.

Działania prezesa UOKiK objęły dziesięć biur podróży: Best Reisen Group, Coral Travel Poland, Ecco Holiday, Exim, Grecos Holiday, Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade&Travel Company, L.T.M. Luxury Travel Management, Nowa Itaka, Orient Travel, Rainbow Tours, TOP Touristik, TUI Poland, a także przedsiębiorców współpracujących z tymi spółkami.

„W ramach postępowań wyjaśniających oraz wystąpień udało się bez konieczności podejmowania sformalizowanych działań administracyjnych zmienić praktyki biur podróży” – wyjaśnił Urząd.

Jak dodał, w przypadku działań Orient Travel UOKiK ustalił, że nie przekazywali konsumentom voucherów uregulowanych w ustawie covidowej, natomiast L.T.M. Luxury Travel Managemet wydało kilka na wyraźne życzenie klientów, bez dodatkowych warunków odnośnie ich realizacji.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, przekazał, że Urząd przeanalizował warunki umów, regulaminy oraz wytyczne stosowane przez biura podróży. Sprawdził także, jak informowały konsumentów oraz jak w praktyce realizowały vouchery wydane podczas pandemii COVID-19.

„Wezwaliśmy dziesięciu z dwunastu badanych przedsiębiorców do zaniechania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i usunięcia skutków ich stosowania. Dzięki otwartej postawie przedsiębiorców udało się usunąć niezgodne z prawem postanowienia. Konsumenci mają prawo otrzymać zwrot środków finansowych za niewykorzystany voucher turystyczny” – powiedział Tomasz Chróstny cytowany w informacji prasowej.

UOKiK poinformował, że badane biura podróży uznały zastrzeżenia prezesa Urzędu i dobrowolnie usunęły zapisy wprowadzające konsumentów w błąd oraz niedozwolone postanowienia wzorów umów.

„Spółki zobowiązały się także do zwrotu niewykorzystanych wartości voucherów po upływie terminu ważności lub w każdym czasie na życzenie klienta” – przekazał Urząd.

PAP

drukuj
Tagi: ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl