UOKiK: turyści mogą dostać zwrot pieniędzy za niewykorzystane bony turystyczne
Turyści mają prawo otrzymać od biur podróży zwrot środków finansowych za niewykorzystane vouchery turystyczne wydane podczas pandemii COVID -19 – poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK przypomniał, że ustawa covidowa przewidywała udzielenie wsparcia przedsiębiorcom turystycznym, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji w związku z obostrzeniami nakładanymi z powodu COVID-19. [czytaj więcej]
W wyniku działań #UOKiK biura podróży zmieniły niezgodne z prawem zasady, a turyści otrzymają zwrot pieniędzy za niewykorzystane bony turystyczne. pic.twitter.com/VVOq8xqMYw
— UOKiK (@UOKiKgovPL) August 24, 2022
Jak podkreślił Urząd, w czasie pandemii wiele usług turystycznych zostało niezrealizowanych m.in. z powodu zamkniętych granic, ograniczeń w przemieszczaniu się, zawieszonych lotów. Vouchery podróżne stanowiły nową formę rozliczenia się agencji turystycznych z konsumentami. Zamiast zwrotu gotówki biura podróży mogły zaproponować klientom bon będący ekwiwalentem wpłaconej wcześniej sumy.
Urząd przekazał, że na skutek sygnałów konsumenckich prezes UOKIK wziął pod lupę organizacje turystyczne, sprawdzając, jak w praktyce rozliczane są bony.
„Wątpliwości wzbudziły warunki regulaminów dotyczące informowania klientów o voucherach turystycznych, w szczególności te mogące wprowadzać w błąd co do przysługującego im prawa do zwrotu niewykorzystanej wartości vouchera zarówno w trakcie jego obowiązywania, jak i po upływie terminu ważności” – wskazał Urząd.
Prezes #UOKiK sprawdził jak przedsiębiorcy rozliczają się z voucherów oferowanych za odwołane usługi z powodu pandemii koronawirusa. Czytaj więcej ->https://t.co/ov8gM6v3Ta pic.twitter.com/1kQNJS7GnG
— UOKiK (@UOKiKgovPL) August 24, 2022
Działania prezesa UOKiK objęły dziesięć biur podróży: Best Reisen Group, Coral Travel Poland, Ecco Holiday, Exim, Grecos Holiday, Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade&Travel Company, L.T.M. Luxury Travel Management, Nowa Itaka, Orient Travel, Rainbow Tours, TOP Touristik, TUI Poland, a także przedsiębiorców współpracujących z tymi spółkami.
„W ramach postępowań wyjaśniających oraz wystąpień udało się bez konieczności podejmowania sformalizowanych działań administracyjnych zmienić praktyki biur podróży” – wyjaśnił Urząd.
Jak dodał, w przypadku działań Orient Travel UOKiK ustalił, że nie przekazywali konsumentom voucherów uregulowanych w ustawie covidowej, natomiast L.T.M. Luxury Travel Managemet wydało kilka na wyraźne życzenie klientów, bez dodatkowych warunków odnośnie ich realizacji.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, przekazał, że Urząd przeanalizował warunki umów, regulaminy oraz wytyczne stosowane przez biura podróży. Sprawdził także, jak informowały konsumentów oraz jak w praktyce realizowały vouchery wydane podczas pandemii COVID-19.
„Wezwaliśmy dziesięciu z dwunastu badanych przedsiębiorców do zaniechania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i usunięcia skutków ich stosowania. Dzięki otwartej postawie przedsiębiorców udało się usunąć niezgodne z prawem postanowienia. Konsumenci mają prawo otrzymać zwrot środków finansowych za niewykorzystany voucher turystyczny” – powiedział Tomasz Chróstny cytowany w informacji prasowej.
UOKiK poinformował, że badane biura podróży uznały zastrzeżenia prezesa Urzędu i dobrowolnie usunęły zapisy wprowadzające konsumentów w błąd oraz niedozwolone postanowienia wzorów umów.
„Spółki zobowiązały się także do zwrotu niewykorzystanych wartości voucherów po upływie terminu ważności lub w każdym czasie na życzenie klienta” – przekazał Urząd.
PAP