Kary dla sieci telefonicznych
Operatorzy telefoniczni włączają swoim klientom dodatkowo płatne usługi bez ich wiedzy – wynika z sprawozdania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Prezes UOKiK zapowiedział ukaranie sieci telefonicznych za łamanie praw konsumenta.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta analizował działalność sieci telekomunikacyjnych. W trakcie na jaw wyszły nieprawidłowości. Okazało się, że operatorzy naliczają klientom dodatkowe koszty za niezamówione usługi.
– Włączenie dodatkowo płatnych usług telekomunikacyjnych zawsze musi odbywać się za wyraźną i świadomą zgodą konsumenta – wskazał Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Konsultanci telefoniczni w trakcie rozmowy z klientem podawali jedynie cenę abonamentu. Nie informowali natomiast, co składa się na tę kwotę. Nie zawsze pamiętali, żeby poinformować klienta o aktywacji dodatkowych usług.
– Wyrażeniem zgody nie jest poinformowanie, że usługa zostanie włączona na jakiś czas za darmo i wskazanie, że konsument będzie mógł zdecydować, czy ją wyłączy. Brak dezaktywacji niechcianych usług nie może być uznany za zgodę na pobieranie płatności – akcentował prezes UOKiK.
UOKiK wszczął postępowanie wobec operatorów sieci Orange Polska i P4. Prezes Tomasz Chróstny zapowiedział, że nałoży kary finansowe. Już wcześniej UOKiK wykrył podobne nieprawidłowości. Wówczas Orange i Polkomtel zostały ukarane. Decyzję podtrzymał także sąd, pomimo składania przed firmy telekomunikacyjne apelacji. Kary wyniosły od 15 do 40 milionów złotych.
TV Trwam News