UOKIK sprawdza rynek mediów; w pierwszej kolejności rynek reklamy
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta sprawdza rynek mediów. Analizowane są m.in. relacje między wydawcami prasy a kolporterami czy stopień koncentracji drukarni prasowych.
Urząd podkreśla, że docierają do niego sygnały, z których wynika, iż w niektórych segmentach tej branży może występować koncentracja, mogąca doprowadzić do zakłóceń konkurencji.
Prezes UOKiK Marek Niechciał informuje, że prowadzonych jest już sześć analiz rynku dotyczących mediów.
– Chcemy wiedzieć jaka sytuacja panuje na rynku medialnym, czy jakieś spółki nie nadużywają swojej pozycji dominującej, oraz czy nie dochodzi do zakłócania konkurencji. Nasze najnowsze badanie dotyczy rynku reklamy. Z informacji, które otrzymujemy wynika, że w niektórych segmentach w tej branży może występować duża koncentracja, co może prowadzić do zakłóceń konkurencji. W pierwszej kolejności sprawdzamy rynek reklamy telewizyjnej. Badania rynku dostarczają informację o tym jak wygląda dany sektor, jaki jest stopień koncentracji i stan konkurencji. Wysyłamy wytypowanym przedsiębiorcom ankiety ze szczegółowymi pytaniami – podkreśla Marek Niechciał.
To – jak podkreśla Marek Niechciał – informacje z pierwszej ręki, od firm, które najlepiej znają daną branżę. Przedsiębiorcy mogą przedstawić problemy, z którymi się spotykają, i przekazać inne spostrzeżenia. Dzięki temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie mógł zareagować na ewentualne nieprawidłowości.
Mowa tu na przykład o sytuacjach, w których jeden z przedsiębiorców nadużywa swojej pozycji dominującej albo takich, w których transakcja dotycząca przejęcia jakiejś spółki mogłaby istotnie ograniczyć konkurencję.
RIRM