fot. PAP/Rafał Guz

[TYLKO U NAS] T. Chróstny: Czas koronawirusa uświadomił nam, że wielu nieuczciwych przedsiębiorców – niekiedy wprost oszustów – dąży do przejęcia oszczędności i oszukuje na produktach i usługach

Czas COVID-u uświadomił nam, że wielu nieuczciwych przedsiębiorców – niekiedy wprost oszustów – dąży do tego, żeby przejąć oszczędności, żeby oszukać na produktach i usługach. Kampania „Sprawdzaj, czytaj, pytaj” jest przez wzgląd na zmianę nawyków konsumentów. Coraz więcej zakupów robimy przez internet i zapominamy o naszych podstawowych prawach – mówił Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w niedzielnym programie „Rozmowy niedokończone” na antenie TV Trwam.

Od 15 lipca ruszyła ogólnopolska kampania społeczna UOKiK ostrzegająca konsumentów przed oszustami i ryzykiem utraty pieniędzy – „Sprawdzaj, czytaj, pytaj!”. Ma to związek z licznymi skargami, które napływają do urzędu. Kampania ma zwrócić uwagę na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami. [czytaj więcej]

Gość TV Trwam zwrócił uwagę, że „konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw, choć nie zawsze decydują się na to, żeby te prawa egzekwować”.

Często obawiają się, że te działania, z którymi mogliby wyjść, nie będą efektywne i nie doprowadzą do pozytywnego skutku. Natomiast coraz bardziej są świadomi tego, że mają określone prawa i przedsiębiorcy mają obowiązki, co do tego, żeby te prawa respektować. Ważne jest to, żebyśmy nie bali się dochodzić swoich praw. Jedna sprawa to wiedza na temat naszych praw: czego możemy oczekiwać przed zawarciem umowy, po zawarciu umowy, w czasie okresu gwarancji czy z tytułu rękojmi. A druga sprawa to świadomość tego, na co powinniśmy uważać. I m.in. dlatego rozpoczęliśmy kampanię społeczną 15 lipca „Sprawdzaj, czytaj, pytaj”, żeby uświadomić konsumentów przed licznymi zagrożeniami, które teraz w czasie COVID-u, w czasie, kiedy zmieniły się warunki gospodarowania, gdy konsumenci są narażeni na bardzo wiele nowych zagrożeń, żeby uświadomić im, że mogą bardzo dużo ryzyk, które są związane w relacjach z przedsiębiorcami uniknąć i dzięki temu uniknąć wyrządzenia sobie szkody – powiedział Tomasz Chróstny.

Prezes UOKiK zauważył, że wiele starań, które Urząd czyni jest po to, by „Polak był mądry przed szkodą, a nie po szkodzie”, stąd ogólnopolska kampania [Sprawdzaj, czytaj, pytaj]”.

– Czas COVID-u uświadomił nam, że wielu nieuczciwych przedsiębiorców – niekiedy wprost oszustów – dąży do tego, żeby przejąć oszczędności, żeby oszukać na produktach i usługach. Kampania jest także przez wzgląd na zmianę nawyków konsumentów. Coraz więcej zakupów robimy przez internet i często zapominamy o naszych podstawowych prawach, np. prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ciągu 14 dni bez podania jakiegokolwiek powodu czy przyczyny. Musimy mieć również świadomość tego, że wiele produktów i usług, które są nam oferowane w internecie często nie posiada tych cech, parametrów, którymi szczycą się rzekomo przedsiębiorcy, iż te produkty i usługi je mają – zaznaczył gość programu „Rozmowy niedokończone”.

W czasie niepewności na rynkach finansowych związanej z koronawirusem ostrożnie podchodźmy do ofert dużego zysku bez ryzyka – radzi w komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dodaje, by uważać także na propozycje szkoleń i zbiórek od nieznanych osób czy organizacji. [czytaj więcej]

– W wielu z nas jest ufność do drugiego człowieka i m.in. dlatego oszuści bardzo często, jako swój cel obierają seniorów ze względu na ich ufność, otwartość, ale także ze względu na to, że są to osoby, które są już bardzo doświadczone przez życie i często mają przeświadczenie, że oni już potrafią rozpoznać dobrego człowieka od złego, że są bardziej ostrożni i dużo trudniej jest ich oszukać. Natomiast sami oszuści mają bardzo wyćwiczone metody. To są zręczni manipulatorzy, którzy potrafią utworzyć nić porozumienia, nić zaufania. Oni potrafią się uwiarygadniać. (…) Często znani youtuberzy czy celebryci reklamują produkty czy usługi finansowe, wskazując, że oni sami już na tym zarobili i warto, żeby również iść ich drogą, bo można zarobić. Jest w tym ziarno prawdy. Te osoby zarabiają na prowizjach ze strony przedsiębiorców, którzy próbują sprzedawać tego typu produkty. Natomiast na samych produktach czy usługach finansowych można bardzo często stracić – podkreślił Tomasz Chróstny.

Prezes UOKiK nawiązał także do weksli inwestycyjnych, czyli „sposobu na bezpieczne lokowanie pieniędzy z atrakcyjnym zyskiem”, do czego przekonują przedsiębiorcy i reklamy. [czytaj więcej]

– Weksel jako dokument, jako papier, jest znany od bardzo wielu lat. Prawo wekslowe jest starym prawem – z lat dwudziestych XX wielu. Natomiast sam nieruchomościowy czy hipoteczny weksel inwestycyjny wskazuje na to, że rzekomo ta emisja jest zabezpieczona na nieruchomościach. W rzeczywistości bardzo często przedsiębiorca obraca tymi środkami, pożycza je innym przedsiębiorcom. Giną one w całym łańcuszku dalszych podmiotów, przez co konsumentowi trudno jest uzyskać nie tylko tę rzekomo gwarantowaną stopę zwrotu, ale jakiekolwiek oszczędności, jakie powierzył. Tego typu instrumenty, także na różnych walutach: Forex, Bitcoin czy inne złożone kontrakty terminowe, czy instrumenty pochodne na złoto, waluty, ropę naftową, zboża, dzieła sztuki – pamiętajmy, że zawsze są obarczone ryzykiem. Jedną sprawą jest kwestia zrozumienia, na czym polega ten produkt, kto go zabezpiecza, kto go nam oferuje i kto go nam sprzedaje, a druga sprawa to ryzyko, jakie jest z nim związane. Jaka jest pewność tego, że te środki, które powierzymy, często oszczędności naszego życia, że będą zamienione w jakikolwiek zysk, że będziemy mogli jakiekolwiek kwoty odzyskać. Ryzyko jest bardzo znaczące – podsumował gość TV Trwam.   

Tomasz Chróstny przestrzegał także przed pokazami oraz „darmowymi prezentami”. [więcej]

radiomaryja.pl

drukuj
Tagi: ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl