fot. PAP/Rafał Guz

[TYLKO U NAS] T. Chróstny o kampanii „Sprawdzaj, czytaj, pytaj!”: Chcemy ochronić konsumentów przed „alternatywnymi inwestycjami”, które w obecnym czasie są bardzo popularne

Chcemy dotrzeć do konsumentów z przekazem i jasną informacją o tym, że nie ma zysku bez ryzyka. Wprowadzenie w błąd co do oczekiwanego ryzyka, co do zabezpieczenia, co do zysków, które rzekomo mają wystąpić, występuje bardzo często wśród nieuczciwych przedsiębiorców czy ze strony oszustów, którzy chcą przejąć nasze oszczędności. (…) Chcemy ochronić konsumentów przed „alternatywnymi inwestycjami”, które w obecnym czasie są bardzo popularne – mówił Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w środowej audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczyna kampanię społeczną „Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” [więcej].

Tomasz Chróstny zaznaczył, że nowa kampania jest odpowiedzią na dużą ilość tzw. „alternatywnych inwestycji”, czyli oszustw pod przykrywką pewnych inwestycji z wysokim zyskiem.

– Ze względu na aktywność oszustów, osób, które próbują przejąć nasze oszczędności, rozpoczęliśmy dzisiaj kampanię „Sprawdzaj, czytaj, pytaj”. Chcemy dotrzeć do konsumentów z tym przekazem i jasną informacją o tym, że nie ma zysku bez ryzyka. Wprowadzenie w błąd co do oczekiwanego ryzyka, co do zabezpieczenia, co do zysków, które rzekomo mają wystąpić, występuje bardzo często wśród nieuczciwych przedsiębiorców czy ze strony oszustów, którzy chcą przejąć nasze oszczędności. (…) Chcemy ochronić konsumentów i przed „alternatywnymi inwestycjami”, które w obecnym czasie są bardzo popularne – mówił prezes UOKiK.

Jak zauważył gość „Aktualności dnia”, działania oszustów podlegają ciągłej ewolucji. Przystosowują się między innymi do specyfiki internetu.

– Te formy się bardzo mocno zmieniają. Zmieniły się kanały dystrybucji. Dużo częściej o tego typu inwestycjach dowiadujemy się z portali społecznościowych, od youtuberów czy innych znanych osób, które próbują nas przekonać do tego, że oprocentowanie na lokatach jest niskie, a tutaj zysk jest dużo wyższy. Bardzo często kończy się to utratą oszczędności, niekiedy zgromadzonych przez całe życie – zwrócił uwagę Tomasz Chróstny.

Prezes UOKiK przedstawił metody, jakimi posługują się naciągacze.

– Często są to oferty, które trafiają do seniorów, które nie odzwierciedlają tego, że są to osoby chcące mieć środki pieniężne w bezpiecznym miejscu. Proponuje im się jakieś złożone kontrakty finansowe czy wejście w udziały, które często są piramidami finansowymi – tłumaczył.

Aby nie paść ofiarą oszustwa, musimy przede wszystkim być przezorni i nie podejmować pochopnych decyzji. Stąd nazwa kampanii – „Sprawdzaj, czytaj, pytaj”.

– Musimy pamiętać, że bardzo wiele zależy od nas. Stąd ta kampania „Sprawdzaj, czytaj, pytaj”. Jesteśmy w stanie sami bardzo dużo zrobić, właśnie tym dopytywaniem. (…) Dlatego bądźmy ostrożni, czujni i pamiętajmy, że przezorność to pierwszy krok, który może uchronić nas przed ryzykiem utraty naszych pieniędzy – zaznaczył gość Radia Maryja.

Tomasz Chróstny wyjaśnił, że w przypadku tego typu oszustw mamy do czynienia z dobrze wypracowanymi metodami działania.

– To często są systemy, które są bardzo niepozorne. Są to też systemy zbudowane w oparciu o podmioty działające w rzeczywistości w innych krajach, często poza terytorium Unii Europejskiej – powiedział.

Prezes UOKiK wskazał, że wpływ na funkcjonowanie całego systemu mają też sami oszukani. Naciągacze przekonują ich, że są częścią „czegoś większego” i nierzadko wymagają nakłaniania innych do współpracy.

– Konsumenci są przekonani do tego, że przedsięwzięcie jest albo bardzo opłacalne, albo jest to bardzo szczytny cel. Mają wówczas przedstawioną pewną perspektywę tego, że będą udziałowcami. Wystarczy wpłacić jedną część i przekonać przyjaciół, znajomych, członków rodziny do tego, żeby również się zaangażowali – akcentował.

Tomasz Chróstny zaznaczył, że środki te później trafiają za granicę, by uniemożliwić ich przejęcie organom ścigania. Co więcej, nikt z zaangażowanych w akcję promocyjną nic nie zyskuje. Profity czerpie jedynie mózg całej operacji.

– Jedyną osobą, która korzysta na tego typu przedsięwzięciach, jest ta osoba, która je organizuje – podkreślił.

Prezes UOKiK mówił także, aby nie milczeć, kiedy padliśmy ofiarą oszustwa. Nigdy nie jest za późno, aby szukać pomocy.

– Nawet, jeśli podpisaliśmy już umowę, zawsze jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Są rzecznicy praw konsumenta, którzy oferują darmową pomoc w każdym powiecie. Jednocześnie pamiętajmy – to, że my daliśmy się oszukać, nie powinno powodować tego, że zamykamy się, nie informujemy policji czy instytucji odpowiedzialnych m.in. za wsparcie konsumentów. Wręcz przeciwnie – powinniśmy się tym dzielić. Powinniśmy walczyć o dochodzenie naszych praw konsumenckich – zaznaczył gość „Aktualności dnia”.

Tomasz Chróstny przestrzegał także przed wszelkiego rodzaju „niepowtarzalnymi okazjami”.

– Pamiętajmy: nie ma takich okazji, które byłyby cudowne. Nie ma takich gwarantowanych zysków, które nie byłyby związane z ryzykiem. Zawsze, kiedy wchodzimy w jakikolwiek produkt finansowy czy inwestycję, zysk jest czymś niepewnym. Ryzyko występuje zawsze – oznajmił prezes UOKiK.

Całą rozmowę z Tomaszem Chróstnym w „Aktualnościach dnia” można odsłuchać [TUTAJ]

radiomaryja.pl

drukuj