Firma nękająca telefonami dot. fotowoltaiki ukarana przez UOKiK
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, nałożył kary na firmę, która nękała konsumentów telefonami dotyczącymi fotowoltaiki.
Zajmująca się telemarketingiem spółka Asmanta Call Center oraz osoby nią zarządzające, będą musieli zapłacić karę w łącznej wysokości blisko półtora mln złotych. Telemarketerzy oraz automatyczne boty z tej firmy dzwonią do konsumentów m.in. z ofertą wykonania instalacji fotowoltaicznych a także zapraszają na spotkania handlowe.
https://twitter.com/UOKiKgovPL/status/1679050773974470660?s=20
Do UOKiK wpłynęły liczne skargi na działalność spółki. Dochodzenie wykazało, że firma naruszała zbiorowe interesy konsumentów – wyjaśnia prezes Urzędu.
– Konsumenci skarżyli się na intensywność niechcianych kontaktów i utrudnianie usunięcia swojego telefonu z bazy danych. Podczas rozmów konsumenci byli celowo wprowadzeni w błąd poprzez znaczne zawyżanie kwoty możliwych dotacji na fotowoltaikę. Oprócz kar finansowych nakazałem spółce natychmiastowe zaniechanie tych praktyk. Ukarani menadżerowie zarządzający spółką Asmanta byli wcześniej powiązani z niedziałającą już w Polsce firmą Euro Call Center, której sposób prowadzenia telemarketingu również budził nasze wątpliwości. Z uwagi na możliwość popełnienia przestępstwa (w związku z działalnością Euro Call Center) złożyliśmy zawiadomienie do Prokuratury Krajowej. Urząd współpracuje z organami ścigania, informując o wszczęciu i przebiegu postępowania w sprawie praktyk stosowanych przez spółkę Asmanta – mówi Tomasz Chróstny.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że dzwonienie z informacją handlową do osób, które nie wyraziły na to zgody, jest niedozwolone prawnie. O taką zgodę nie można również pytać na początku rozmowy.
RIRM