fot. twitter.com/malecki_m

[TYLKO U NAS] M. Małecki o fuzji Orlenu z Lotosem: Z połączenia tych dwóch spółek powstanie największy koncern Europy środkowo-wschodniej

W ten sposób z połączenia tych dwóch spółek powstanie największy koncern Europy środkowo-wschodniej, który będzie miał łatwiejszy dostęp do kapitału; który będzie mógł wykorzystać wiedzę Orlenu i Lotosu w poszczególnych segmentach rynku. Taki koncern będzie odporniejszy na okresy dekoniunktury i będzie miał łatwiejszą pozycję w rozmowach z dostawcami ropy czy innych usług – mówił poseł Maciej Małecki w poniedziałkowych „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja.

Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek powiedział, że fuzja Orlenu z Lotosem wymaga czasu, ale zapewnił, że obie spółki Skarbu Państwa są na ostatniej prostej do połączenia się w jeden koncern [więcej].

– To jest skomplikowana procedura połączenia dwóch spółek, które mają właścicieli nie tylko w postaci Skarbu Państwa, bo przypomnę, że w Orlenie Skarb Państwa ma około 30 proc. akcji, natomiast w Lotosie około 50 proc. akcji, więc są też inni właściciele. Zaczęło się to listem intencyjnym – cała gama kroków zmierzających do tego, żeby z dwóch koncernów, które dzisiaj rywalizują na polskim rynku, powstał jeden silniejszy – zaznaczył Maciej Małecki.

W interesie konkurencji Polski na rynku paliw jest to, aby nie doszło do połączenia tych dwóch koncernów.

– W interesie Polski jest, żeby na naszym rynku paliw, ale i na sąsiednich rynkach, na których nasze spółki funkcjonują, był jeden silniejszy zawodnik, który walczy w wyższej kategorii wagowej i skuteczniej może zwyciężać z innymi konkurentami. Natomiast w interesie konkurencji na rynku paliw jest to, żeby w Polsce Orlen i Lotos nie połączyły się, tylko żeby rywalizowały ze sobą; żeby nie mogły wykorzystać tego potencjału połączonych koncernów – wskazał poseł PiS.

Niesłuszne są obawy o to, że powstanie monopol na rynku paliw, przez co ta sytuacja będzie nieopłacalna dla klientów – zapewnił Maciej Małecki.

– Pojawiają się obawy o monopol na rynku paliw i o to, że stracą na tym klienci. To nieprawda. Na rynku paliw jest bardzo silna konkurencja międzynarodowa i to w interesie zagranicznych konkurentów jest podzielenie polskiego rynku na dwa rywalizujące ze sobą koncerny, gdzie decydującą rolę ma Skarb Państwa. Orlen i Lotos mogą bowiem skuteczniej walczyć na naszym rynku, ale też na rynkach międzynarodowych – tłumaczył gość „Aktualności dnia”.

W wyniku fuzji Orlenu z Lotosem powstanie największy koncern Europy środkowo-wschodniej.

– W ten sposób z połączenia tych dwóch spółek powstanie największy koncern Europy środkowo-wschodniej, który będzie miał łatwiejszy dostęp do kapitału; który będzie mógł wykorzystać wiedzę Orlenu i Lotosu w poszczególnych segmentach rynku. Taki koncern będzie odporniejszy na okresy dekoniunktury i będzie miał łatwiejszą pozycję w rozmowach z dostawcami ropy czy innych usług, bowiem zamiast dwóch ścigających się spółek Skarbu Państwa będzie jedna silniejsza – podkreślił polityk.

 Całą rozmowę z posłem Maciejem Małeckim w „Aktualnościach dnia” można odsłuchać [tutaj].

radiomaryja.pl

drukuj