fot. Monika Tomaszek

[TYLKO U NAS] Dr hab. M. Szewczak: Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie Unii Europejskiej za dekadę, jeżeli zostanie wprowadzony pakiet „Fit for 55”

Jeżeli te działania i rozwój gospodarki będą nabierać szybkiego tempa, to faktycznie może to doprowadzić do tego, że pewne działania przyśpieszą wprowadzenie rozporządzenia o zaostrzeniu norm emisji CO2. Należy tylko powiedzieć, że w pewnym momencie to całe dążenie do realizacji tej strategii zostanie w jakiś sposób zatrzymane lub zredukowane. Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie Unii Europejskiej za dekadę, jeżeli zostanie wprowadzony pakiet „Fit for 55”, bo to nie chodzi tylko o bezemisyjność, ale także o wiele innych aspektów dotyczących bezpieczeństwa żywnościowego i bezpieczeństwa ekologicznego – wskazał dr hab. Marcin Szewczak, prawnik, europeista, prezes Instytutu Rozwoju Samorządu Terytorialnego Województwa Lubelskiego, w audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.

Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie o zaostrzeniu norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Przepisy zakładają 100 procent redukcji emisji dwutlenku węgla w przypadku nowych samochodów po 2035 roku. Od tego, jak długo będzie można jeszcze jeździć samochodami spalinowymi, zależy w dużej mierze, jak szybko będzie rozwijał się sektor przemysłowy.

Tutaj musimy rozważyć kilka aspektów, przede wszystkim najbardziej istotny jest taki, że pomimo, iż jest to rozporządzenie, a zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej ma ono moc wiążącą, niestety we wszystkich państwa członkowskich, a więc nie ma możliwości, żeby w którymś państwie nie było ono wprowadzane w życie. Rozporządzenie to samo w sobie zawiera określone daty, które dotyczą przygotowania sprawozdań przez Komisję Europejską. Sprawozdania będą przedstawiane zarówno do Parlamentu Europejskiego, jak i Rady Europejskiej, wtedy będą określane postępy w dążeniu do tzw. bezemisyjnej mobilności drogowej. Wszystko będzie zależało od tego, jak faktycznie będzie rozwijał się sektor przemysłowy. Niestety, jeżeli będzie się on rozwiał stosunkowo szybko, to można sobie wyobrazić, że te sprawozdania będą przedstawiane w sposób pozytywny i to rozporządzenie jako całość w ramach pakietu „Fit for 55”, będzie wdrażane w życie. Trzeba też na to spojrzeć z punktu widzenia legislacyjnego, jeżeli chodzi o poszczególne państwa członkowskie, ponieważ na każdym etapie przyjmowania sprawozdań państwa członkowskie będą mogły wypowiadać się odnośnie swoich uwag. Raczej trudno sobie wyobrazić, że pod takimi kierunkami funkcjonowania Unii Europejskiej, jakie mamy dzisiaj, może dojść do całkowitej zmiany w sprawie stosunku do pakietu „Fit for 55”, ale być może będą następować pewne przemiany – zaznaczył dr hab. Marcin Szewczak.

Rozporządzenia wydane przez Unię Europejską mają moc bezwzględną, a co za tym idzie, przepisy obowiązują we wszystkich państwach członkowskich bez wyjątku. Obecnie niektóre państwa już przygotowują się do przejścia z samochodów napędzanych benzyną na napędzane przez wodór.

Niestety, prawodawstwo Unii Europejskiej jest skonstruowane w ten sposób, że rozporządzenie ma moc bezwzględnie obowiązującą, a więc jeżeli zostanie utrzymane w mocy, to trzeba będzie te przepisy prawa wprowadzić we wszystkich państwach członkowskich i to niezależnie od tego, czy któreś państwo było przeciwne, czy któreś państwo się wstrzymało. Bardziej należy tutaj spojrzeć z punktu widzenia, czy okresy sprawozdawcze, które zostały wskazane w rozporządzeniu, będą wykazywały, że istnieje realna możliwość doprowadzenia do bezemisyjnej mobilności drogowej. Wszystko to zależy od tego, jak szybko będzie rozwijać się dzisiejsza gospodarka światowa. Na pewno z jednej strony będzie w jakiś sposób oddziaływać na to lobby paliwowe, które w bardzo trudny sposób zostało odcinane od korzyści. Z drugiej strony nie można zapominać, że niektóre państwa, takie jak np. Niemcy, bardzo ambitnie przygotowują się do tego przejścia. W Chile istnieje demonstracyjna fabryka, gdzie istnieje próba wykonania benzyny na bazie wody, dwutlenku węgla pobieranego z powietrza, a nie ze spalin i na bazie energii wiatrowej. Ten dwutlenek węgla pozostałby z nami, ale nie byłby tym emisyjnym – zaakcentował gość Radia Maryja.

– Jeżeli te działania i rozwój gospodarki będą nabierać szybkiego tempa, to faktycznie może to doprowadzić do tego, że pewne działania przyśpieszą wprowadzenie rozporządzenia o zaostrzeniu norm emisji CO2. Należy tylko powiedzieć, że w pewnym momencie to całe dążenie do realizacji tej strategii zostanie w jakiś sposób zatrzymane lub zredukowane. Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie Unii Europejskiej za dekadę, jeżeli zostanie wprowadzony pakiet „Fit for 55”, bo to nie chodzi tylko o bezemisyjność, ale także o wiele innych aspektów dotyczących bezpieczeństwa żywnościowego i bezpieczeństwa ekologicznego – oznajmił prezes Instytutu Rozwoju Samorządu Terytorialnego Województwa Lubelskiego.

W przypadku nieprzestrzegania rozporządzenia możemy obawiać się dalekosiężnych skutków płynących z Unii Europejskiej.

Możemy sobie wyobrazić, że wtedy będziemy w Unii Europejskiej oskarżani o brak przestrzegania zasady praworządności, czyli brak stosowania przepisów prawa Unii Europejskiej, które zostały przyjęte przez Parlament Europejski, Komisję Europejską, Radę Europejską. To może jednocześnie łączyć się z sankcjami, które z jednej strony będą związane z polityką spójności i funduszami europejskimi, bo wtedy będzie mogła być wdrażana procedura naruszenia praworządności przez Polskę. Z drugiej strony prawdopodobnie bylibyśmy obarczani karami finansowymi, tak jak to miało miejsce w kilku przypadkach, chociażby w przypadku sporu o wycinanie Puszczy Białowieskiej, czy sprawa związana z elektrownią w Turowie (…). Być może ta nasza dyskusja będzie miała zupełnie inny charakter, jeżeli w przyszłym roku, przy nadchodzących wyborach do Parlamentu Europejskiego, ukształtuje się całkiem inna wizja i inne siły polityczne, które będą bardziej kładły nacisk na dobro poszczególnych państw członkowskich niż na działania federalistyczne – wyjaśnił prawnik.

Całą rozmowę z dr. hab. Marcinem Szewczakiem można odsłuchać [tutaj].

radiomaryja.pl

drukuj
Tagi: ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl